LEVENSLANG VRUCHTGEBRUIK : ZEKERHEID ?

JANBAL
Topic Starter

LEVENSLANG VRUCHTGEBRUIK : ZEKERHEID ?

#1 , 12 feb 2019 00:58

26 jaar geleden heeft een dame mij in een opwelling het levenslang vruchtgebruik op een weekendverblijf geschonken als dank omdat ik haar uit de nood geholpen had terwijl haar enige zoon niet naar haar omzag (is notarieel vastgelegd)

nu heb ik zopas viavia vernomen dat die dame overleden is

waarschijnlijk zal het pand die zoon (erfgenaam) zelf niet interesseren maar zal hij misschien in zijn gat gebeten zijn door wat haar moeder destijds heeft gedaan (mogelijk zonder zijn medeweten) en wat dus nu nadelige gevolgen voor hem heeft en is dit voor hem een principeskwestie

als hij voor de rechtbank kan aantonen dat zijn moeder destijds gehandeld heeft in een vlaag van zinsverbijstering en haat jegens hem (wat niet moeilijk is omdat het gewoon zo is) zou het dan kunnen dat de rechtbank de notariële akte van het levenslang vruchtgebruik onwettelijk verklaard en ik dus het vruchtgebruik plots kwijt ben ?

en anders kan hij misschien nog een tweede troef uitspelen : hij zou via de rechtbank kunnen proberen aan te tonen dat ik als alleenstaande zwaarinvalide en zonder geldelijke middelen zijnde onmogelijk voor het pand kan zorgen of laten zorgen zoals het hoort en het dus niet anders kan dan dat ik het compleet laat verkommeren en waardeloos worden, en dan kan misschien het vruchtgebruik ook worden stopgezet ?

het is wel zo dat ik het niet echt laat verkommeren, maar ik zie niet zo erg op properheid, bijvoorbeeld de ruiten zijn al in jaren niet meer gekuist - voor mij hoeft dat niet - en het is er een "gezellig rommeltje" en de tuin is ook verwilderd (daar ga ik toch nooit zitten)

hoef ik bang te zijn om het levenslang vruchtgebruik kwijt te spelen ?

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding