Fiscaliteit schuldsaldoverzekering bij overlijden

Marnin
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Fiscaliteit schuldsaldoverzekering bij overlijden

#1 , 08 feb 2019 15:14

Mijn broer is onlangs overleden. Hij was niet gehuwd, niet samenwonend, en had geen kinderen. Enkele jaren terug had hij een huisje gekocht met bijhorende schuldsaldo verzekering (100%) . Nu zal de schuldsaldo verzekering tussenkomen om het resterend bedrag van de lening uit te betalen aan de bank. Betekent dit dat de nabestaanden (Ikzelf of mijn ouders) dit zullen moeten aangeven in de belastingaangifte, en dus gedurende 10 of 13 jaar daarop zullen belast worden?
Mijn broer had van deze schuldsaldo nooit een premie aangegeven in zijn belastingen. Wel had hij in 2008 eenmalig de premie van de schuldsaldo ingegeven in zijn belastingen, maar dit betrof een schuldsaldo verzekering op zijn vorige woning die werd verkocht na spaaklopen van de relatie met zijn toenmalige partner.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 08 feb 2019 15:19

De schuldsaldoverzekering betaalt niets uit aan de erfgenamen, wel aan de financiële instelling waar de lening werd aangegaan. Jullie erven dus een schuldenvrij huis en dienen op de volledige waarde van dat huis successierechten te betalen.
In de inkomensaangifte moeten jullie niets aangeven.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Franciscus
Berichten: 38589

#3 , 08 feb 2019 15:36

Best via notaris werken gezien eigendom voor de erfrechten.

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 08 feb 2019 18:17

Indien dezelfde schuldsaldo verzekering is gebleven, zal er steeds gevolg moeten gegeven worden aan de fiscale gevolgen. Eén maal een aftrek met belastingvermindering is voldoende.
Hoelang je moet aangeven hangt af van de leeftijd van de begunstigde. 13 jaar, behalve 10 jaar indien + 65j bij aanvang. Bedrag schommelt ook volgens leeftijd van 1 % tot 5 % van het uitgekeerde bedrag.
De maatschappij laat normaal éénmalig weten hoe en wat je moet invullen
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”