Erfenis in mindering door schulden in het verleden van mijn vader

JAN_1964
Topic Starter
Berichten: 48

Erfenis in mindering door schulden in het verleden van mijn vader

#1 , 08 feb 2019 10:36

20 jaar geleden verkocht mijn grootmoeder haar huis, haar man was reeds overleden en haar kinderen die normaal het deel van hun vader kregen stonden hun deel af aan hun moeder.
Omdat mijn vader toen nog schulden had bij de overheid nam de fiscus zijn deel om zijn schulden te vereffenen en ging zijn deel dus niet naar zijn moeder.
Nu is mijn grootmoeder onlangs gestorven en omdat mijn vader ondertussen ook is gestorven komt zijn deel nu naar mij.
Omdat zijn deel destijds naar de fiscus is gegaan kan de notaris hier rekening mee houden en dit aftrekken van de erfenis die naar mij komt in het voordeel van de broers en zussen van mijn vader ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 08 feb 2019 12:28

Uw vader heeft zijn deel eigenlijk al wel ontvangen, maar het is naar de fiscus gegaan. Daar hebben zijn erfgenamen (jij dus) geen recht meer op.

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 08 feb 2019 13:13

Op welke wijze hebben die andere kinderen hun deel "afgestaan" aan hun moeder?
Is het niet zo dat ze vrijwillig hebben nagelaten om hun erfdeel op te vragen?
Een erfdeel afstaan kon enkel door hun erfdeel te verwerpen op de griffie van de Rechtbank van Eerste Aanleg.

Maar eender wat er gebeurd is, het gaat geen enkele invloed hebben op uw erfrecht nu.
Want uw vader heeft geen schenking gekregen, hij heeft gewoon geërfd destijds.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

JAN_1964
Topic Starter
Berichten: 48

#4 , 08 feb 2019 16:07

Het enige dat ik weet is dat mijn grootvader al 14 jaar was overleden voor mijn grootmoeder het huis verkocht en dat de kinderen het deel van hun vader hebben afgetekend zodat het volledige bedrag naar hun moeder ging.
En gezien mijn vader toen schulden had is het deel dat hij had afgetekend voor zijn moeder naar de fiscus is gegaan.
De notaris die nu de erfenis in orde brengt zegt hier niks meer over terug te vinden en mocht men nog over documenten beschikken waar uit blijkt dat destijds de broers en de zussen een deel van hun erfenis hebben afgestaan aan de fiscus in het voordeel van hun broer dat dit nu nog kan verrekend worden ?
Maar dan moet er bewijs hier van geleverd worden.

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 08 feb 2019 16:15

Aangezien u schreef dat de broers en zussen van uw vader afstand deden ("aftekenen" kan trouwens niet, dat is een gezegde uit de volksmond) ieder van hun eigen erfdeel ten voordeel van hun moeder kan dat dus niet ten voordele van uw vader zijn geweest. Het is zijn eigen persoonlijk erfdeel dat naar de fiscus is gegaan.
Zolang de broers en zussen niet kunnen aantonen dat er ook een deel van hun erfenis naar de fiscus is gegaan ten voordele van uw vader, is er geen vuiltje aan de lucht. het lijkt me dat ook dat de notaris dat aan u heeft vertelt.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”