Rechten erfgenaam

sethje4
Topic Starter
Berichten: 81

Rechten erfgenaam

#1 , 05 feb 2019 19:22

Situatie:
Grootmoeder en grootvader gaan naar rusthuis. Grootmoeder is dement.
Grootmoeder en vader hadden 3 dochters en de jongste (mijn moeder) is overleden 13 jaar geleden.
Blijkbaar doet een van de dochters al de financiën van grootmoeder en grootvader.
Grootmoeder en grootvader hebben een huis. Dit willen de dochters nu zo snel mogelijk verkopen.
Ik word eigenlijk buitengesloten. Nu zou ik graag weten wat mijn rechten zijn aangezien ik nu in de plaats van mijn overleden moeder erfgenaam ben.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 05 feb 2019 23:20

Aangezien grootvader en grootmoeder nog leven kunt u nog geen rechten uitoefenen op hun eigendommen.
Zodra één van hen overlijdt erft u door plaatsvervulling.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 feb 2019 00:11

Laat grootmoeder onder bewind plaatsen.

Reclame

sethje4
Topic Starter
Berichten: 81

#4 , 06 feb 2019 08:42

Aangezien grootvader en grootmoeder nog leven kunt u nog geen rechten uitoefenen op hun eigendommen.
Zodra één van hen overlijdt erft u door plaatsvervulling.
Kan er achteraf gevraagd worden om de bankrekening na te kijken op abnormaalheden?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 06 feb 2019 11:26

Aangezien grootvader en grootmoeder nog leven kunt u nog geen rechten uitoefenen op hun eigendommen.
Zodra één van hen overlijdt erft u door plaatsvervulling.
Kan er achteraf gevraagd worden om de bankrekening na te kijken op abnormaalheden?
Ja. Meestal tot 10 jaar terug.
Als je niet zelf over de uittreksels beschikt en ze dus -als erfgenaam- bij de bank moet opvragen, dan is dat een dure zaak want de bank rekent daar hoge kosten voor aan.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

sethje4
Topic Starter
Berichten: 81

#6 , 18 feb 2019 10:22

Kleine update:
De twee tantes hebben nu een zorgvolmacht verkregen. Kunnen zij hierdoor schenkingen doen aan zichzelf?

Rica
Berichten: 303

#7 , 18 feb 2019 11:07

in principe is een "zorgvolmacht" zoals het woord het zegt, een volmacht om beslissingen te nemen mbt de nodige zorgen/verzorging en niet om schenkingen aan zichzelf te doen, (dus 'ontvreemden', want igv een schenking moet iemand iets geven en iemand iets ontvangen).
Hoe oud is je grootvader? Is hij nog bekwaam om zijn (financiële) zaken zelf te behartigen??
En kom je zelf nog vaak bij je grootouders?

sethje4
Topic Starter
Berichten: 81

#8 , 18 feb 2019 11:58

Ik kom er nog vaak. Hij is beginnend dement volgens de dokter. Is ook al wel 94.

Rica
Berichten: 303

#9 , 19 feb 2019 18:10

M.i. best eens nadenken om een bewindvoerder te laten aanstellen, zoals Poene stelt, en dan misschien best voor beide grootouders. De bewindvoerder moet dan rekenschap geven van de financiele verrichtingen.
Maar heb je redenen om te denken dat je tantes het niet 'eerlijk' gaan spelen? Want een bewindvoerder laten aanstellen komt soms hard aan, zowel voor je grootvader, als hij niet meer zelf mag beslissen wat hij met zijn/hun geld doet, als tegenover je tantes, die het zullen aanvoelen alsof je hen niet vertrouwt... Kan er iet over gepraat worden?
Indien je grootouders naar een rusthuis gaan is het begrijpelijk dat je tantes de woning willen verkopen. Een rusthuis is verre van goedkoop, zeker als je beide grootouders moeten opgenomen worden. het is dan correct dat eerst de spaargelden en de woning van je grootouders hiervoor wordt gebruikt. Er valt pas iets te erven als er iets over blijft nadat je grootouders van een zo goed mogelijk 'oude dag' hebben kunnen genieten en de best mogelijke verzorging kregen.

Ann45
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#10 , 27 feb 2019 02:09

Tantes kunnen die woning enkel verkopen als ze volmacht of akkoord hebben grootouders, als deze niet meer bekwaam zijn kunnen ze geen volmachten of akkoord geven.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”