Erfrecht en schenkingen

Reneee
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

Erfrecht en schenkingen

#1 , 04 feb 2019 10:13

In het kader van het nieuwe erfrecht zijn wij onze oude schenkingsaktes even aan het bekijken, en komen wij steeds bij de volgende zin uit.
- Dhr X verklaart bij deze schenking onder levenden te doen, bij voorschot op erfenis en met vrijstelling van inbreng in natura in zijn nalatenschap, en voor het geval door een der erfgenamen de inbreng toch in natura zou gevorderd worden, doch enkel in dit geval, bij vooruitgifte en buiten deel.
Kan mij iemand vertellen hoe ik deze zin moet interpreteren alstublieft? en moeten wij hier in het kader van het nieuwe erfrecht iets vastklikken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 04 feb 2019 12:42

Dit is een schenking buiten erfdeel.
Een schenking buiten erfdeel moet later NIET ingebracht worden in de erfenis.
Voorwaarde is wel dat de reservataire reserve van andere (reservataire) erfgenamen door de schenking buiten erfdeel niet wordt aangetast.
De verwoording van die voorwaarde is het esoterische gedeelte van de tekst die u citeert.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 04 feb 2019 13:06

Dit gaat op dit moment niet om een schenking buiten erfdeel. Er wordt enkel over inbreng in natura gesproken.
Dit gaat waarschijnlijk over schenking van een onroerend goed.

Dit zijn zo van die clausules die een herlezing door de notaris vragen. Er is bij de wetswijziging iets veranderd aan de wijze van inbreng.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Reneee
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 feb 2019 17:09

Inderdaad dit is een schenking van een onroerend goed, en moeten wij nu in het kader van de nieuwe wetgeving dit vastklikken? m.a.w. het houden zoals het is. Niemand wilt iets veranderen aan de schenkingen die er vroeger gebeurt zijn.

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 04 feb 2019 17:27

Inderdaad dit is een schenking van een onroerend goed, en moeten wij nu in het kader van de nieuwe wetgeving dit vastklikken? m.a.w. het houden zoals het is. Niemand wilt iets veranderen aan de schenkingen die er vroeger gebeurt zijn.
Wat onroerende goederen betreft werd er voorheen als volgt geherwaardeerd op dag van overlijden:
-De waarde van de eigendom, in de staat waarin hij zich bevond op ogenblik van de schenking, werd geherwaardeerd op basis van de gangbare verkoopprijzen op dag van overlijden.

Na de wetswijziging:
-In de eerste plaats gaat men de waarde van de schenking na op het moment van de schenking. Die waarde deelt men vervolgens door het indexcijfer der consumptieprijzen van de maand van de schenking. Daarna vermenigvuldigt men de uitkomst ervan met het indexcijfer van de maand van het overlijden.

Maar in uw vraag lees ik "bij vooruitgifte en buiten deel". Dit houdt in dat andere erfgenamen geen inbreng van dat onroerend goed kunnen eisen in de erfenis, behoudens de exceptie die in één van de eerdere antwoorden werd vermeld.

Alleszins kunt u als begiftigde eenzijdig niets aan de voorwaarden van de schenking wijzigen. In die zin is uw vraag retorisch.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 04 feb 2019 19:24

Vrijstelling van inbreng in natura is de wettelijke norm. Dit is gedaan opdat de begunstigde dat goed niet zou verliezen.
Nogmaals : ik zou eens bij de notaris langs gaan.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”