Levenstestament huisdier.

wieyben
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

Levenstestament huisdier.

#1 , 03 feb 2019 09:13

Steeds meer mensen hebben geen kinderen of erfgenamen.

Wij hebben 2 katten.
Sinds de aanslag in Zaventem durven we niet meer met het vliegtuig reizen.
We zijn niet bang van de dood.
Wel overheerst momenteel het lot van onze poezen (dit zijn onze kinderen) moest er iets gebeuren met ons.
Als we op reis zijn, bvb met de wagen (ski vakantie zwitserland), overheerst dit onze gedachten, we kunnen niet meer genieten daardoor.
Een goed testament zou ons kunnen helpen.

Hoe formuleren we volgede in ons testament.

Onze woning mag niet verkocht worden zolang de poezen er wonen.
De woning gaat naar mijn ouders, die moeten er dan gaan wonen.
Er is een zwembad. Dit is een reden waarom mijn vader er niet wil wonen.
Wij bepalen daarom 50000 EUR om dit te verwijderen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 03 feb 2019 12:49

"De woning gaat naar mijn ouders, die moeten er dan gaan wonen."

Men kan zijn ouders, noch iemand anders, via testament verplichten om ergens te gaan wonen.
Je mag ze wel onterven indien ze er niet willen wonen.
Bijgevolg: waterdicht voor jullie gemoedsrust is deze clausule alleszins niet.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

eylis
Berichten: 8836

#3 , 03 feb 2019 13:27

Voor de wet zijn poezen "roerend goed". U kan ze bij testament gerust nalaten aan iemand. Bijvoorbeeld een vertrouwenspersoon, een vriend diezich bereid verklaart voor de dieren te zorgen. Maar die belofte kan niet in een testament vastgelegd worden. Ook niet dat de poezen in de woning blijven wonen. Testamenten waar dit wel zo gedefinieerd wordt, zijn ingewikkelde constructies die in een trust vastgelegd worden met een beheerder en een daartoe opgericht fonds die dit moet uitvoeren. Alleen héél vermogende mensen kunnen dit. (acteurs, musici, sterren...miljardairs) En dan vaak nog in de USA.

Reclame

wieyben
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 feb 2019 16:30

Wij hebben nog gevoelens, een geweten, etc,
Oud zijn we, en bijgevolg afvalligen van de maatschappij, daar zijn we ons zeker bewust van.

Vrienden en familie zeggen allemaal dezelfde shit, profiteer, sex, drugs, zuip, rook,...
Als het vliegtuig neerstort, zet in je testament dat die beesten zo snel mogelijk een spuit krijgen en het is opgelost.

Wat een gemelk om huisdieren, get a life.

Maar wij hebben een geweten,...
Wij willen dat de poesjes in hun vertrouwde omgeving kunnen verder leven.

Aan vermogen geen enkel gebrek.

Evi (Odos)
Berichten: 352
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#5 , 04 feb 2019 17:50

Zou het niet helpen om met mensen die je vertrouwt afspraken te maken over wat er met de poesjes moet gebeuren? Dat lijkt me toch net iets constructiever dan ze te proberen verplichten.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Fortuin
Berichten: 1013

#6 , 04 feb 2019 19:42

Een private stichting kan je waarschijnlijk daarvoor wel in het leven roepen, maar dat lijkt me toch wel wat "overkill". (Wat niet wil zeggen dat ik geen dierenvriend ben -- dat ben ik zeker en vast, en ik zou ik niet zonder mijn kat kunnen)

De meest logische keuze zou een vertrouwenspersoon zijn waarbij je je goed zou voelen indien ze de poezen onder de arm zouden nemen. Je kan immers niemand verplichten om voor dieren te zorgen, en al zeker niet om in je huis te gaan wonen.

In principe kan je via testament de diertjes schenken aan een nieuw op te richten private stichting, met een deelvermogen om te voorzien in het onderhoud ervan. Maar dan moet je nog steeds iemand hebben die dat wilt doen. Aangezien toch geen erfgenamen kan je misschien voorzien in een vergoeding.

Hoe oud zijn ze? Klinkt misschien als een stomme opmerking, maar is het niet realistisch dat jullie de beestjes zouden overleven? Je hebt zo te horen zelf nog ouders.

Wat doen mensen die geen kinderen hebben trouwens met hun vermogen? Schenken aan een goed doel?

josi
Berichten: 551

#7 , 05 feb 2019 09:44

Ik kan TS goed begrijpen,ben ook alleenstaand en kinderloos.Mijn diertjes zijn ook mijn kinderen daarom neem ik er na hun heengaan geen nieuwe meer.

wieyben
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#8 , 05 feb 2019 10:06

Jammer genoeg hebben we geen vrienden.
Enkel de ouders zijn er nog (vlotte tachtigers).
Ze wonen nu afgelegen in een ouder huis dat moet gerenoveerd worden.
Ze zijn al enkele jaren op zoek naar een huis of appartement in het centrum (prijs te hoog).

We zeggen nu al lachend. Als het vliegtuig neerstort dan komen jullie maar in ons nieuw huis wonen. Zo blijven de poezen ook in hun vertrouwde omgeving.
Vader zegt, dat zal zijn, met dat vervelend zwembad achter uw huis. Hij is tegen een zwembad, is zelfs nooit komen kijken bij de aanleg ervan.

We bieden hun 50000 EUR of meer aan om het zwembad te verwijderen. Maar dat is volgens hun een zware verkwisting. Dat geld wordt dan beter gegeven aan hun kleinkinderen (van broers).

Onze oudste poes is 14 jaar. Volgens mijn moeder is ze al 4 jaar helemaal versleten. We hebben nog een poes gehad, die werd bijna 20 jaar en is 10 jaar een oude poes geweest (als je een dierenarts genoeg betaald voorkom je heus wel het inslapen). De 2de poes is 4 jaar, aangekomen van de buren, die zich niks van de poes aantrekken (destijds gekocht voor een kind te plezieren).

Als we nu met het vliegtuig op reis gaan zeggen ze : we zullen wel zorgen voor uw poezen, ook als de vlieger afvalt (maar die valt niet af).
Dat is voor ons geen gemoedsrust, genieten zit er niet in, pas gerust als we terug thuis zijn.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 05 feb 2019 10:29

Ik vind het zeer diervriendelijk wat jullie doen.
En dit siert ,jullie, ik zelf nooit dieren gehad
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 05 feb 2019 10:50

We hebben nog een poes gehad, die werd bijna 20 jaar en is 10 jaar een oude poes geweest (als je een dierenarts genoeg betaald voorkom je heus wel het inslapen)
Oudere en zieke mensen kunnen voor euthanasie kiezen. Dat kunnen die dieren niet. Heb jij je al 1 minuut afgevraagd hoe die poes van bijna 20 jaar oud, zich zou voelen? Waarschijnlijk niet :evil:

wieyben
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#11 , 05 feb 2019 10:55

We hebben nog een poes gehad, die werd bijna 20 jaar en is 10 jaar een oude poes geweest (als je een dierenarts genoeg betaald voorkom je heus wel het inslapen)
Oudere en zieke mensen kunnen voor euthanasie kiezen. Dat kunnen die dieren niet. Heb jij je al 1 minuut afgevraagd hoe die poes van bijna 20 jaar oud, zich zou voelen? Waarschijnlijk niet :evil:
Poes van 20 jaar ook euthanasie gekregen.
Maar je laat een poes niet inslapen bij lichte diabeet, verstuikt pootje, ontsteking, af en toe te laat op toilet, veel slapen etc
We respecteren een beetje de natuur.

josi
Berichten: 551

#12 , 05 feb 2019 11:04

Mijn poes is nu 17 jaar en alhoewel ze aids positief is nog heel gezond!!Mijn hondje is er nu 12.Heb altijd dieren gehad en bij ziekte er steeds voor gezorgd dat ze niet moesten afzien,hoe pijnlijk het afscheid ook steeds is.

tira00
Berichten: 929

#13 , 05 feb 2019 11:20

Dierenrechtenorganisatie heeft zoiets opgezet.
Hier kan je meer informatie vragen daarover:
www.gaia.be/nl/testament

Fortuin
Berichten: 1013

#14 , 05 feb 2019 12:00

Maar je laat een poes niet inslapen bij lichte diabeet, verstuikt pootje, ontsteking, af en toe te laat op toilet, veel slapen etc
Uiteraard niet!

In plaats van 50.000 euro uit te geven aan het verwijderen van een zwembad, waarom ga je niet op zoek naar een dierenvriend (bijvoorbeeld iemand jong die in een asiel werkt) waaraan je je dieren zou kunnen vertrouwen?

Schenk bij testament uw gehele vermogen (huis, gelden) aan een nieuw op te richten private stichting -- dit kan aan 7% successierechten. Laat vervolgens notarieel vastleggen dat deze persoon voor de rest van zijn leven een maandelijkse vergoeding ontvangt (bijvoorbeeld €1,500 per maand) van de stichting als zij of hij voor de diertjes zorgt / heeft gezorgd, zolang er gelden in de stichting beschikbaar zijn.

Je geeft een jong persoon met een groot hart (die vaak niet de grootverdieners zijn) een mooi duwtje in de rug. Deze vergoeding is in principe belastingvrij voor de ontvanger.

Uw vermogen kan je toch niet meenemen. Lijkt me een mooie win-win. Misschien kan de stichting jaarlijks ook een aantal (kleinere) goede doelen voor dieren ondersteunen.

Bij kleinere initiatieven heeft een schenking meer impact, en gaat er dus minder verloren aan werkingskosten (personeel, CEO, etc). Gaia geeft bijvoorbeeld 750.000 euro per jaar uit aan personeelskosten. Dan geef ik persoonlijk liever aan een lokaal asiel of andere initiatieven.

Fortuin
Berichten: 1013

#15 , 05 feb 2019 12:18

We hebben nog een poes gehad, die werd bijna 20 jaar en is 10 jaar een oude poes geweest (als je een dierenarts genoeg betaald voorkom je heus wel het inslapen)
Oudere en zieke mensen kunnen voor euthanasie kiezen. Dat kunnen die dieren niet. Heb jij je al 1 minuut afgevraagd hoe die poes van bijna 20 jaar oud, zich zou voelen? Waarschijnlijk niet :evil:
Ook belangrijk. Er is een verschil tussen een poes met een verstuikt pootje, en eentje die echt "aan het afzien“ is.

Zeker geen lichtzinnige beslissing om te nemen, maar mensen staan er misschien vaak ook niet genoeg bij stil dat een dier (extreem) pijnlijke operaties laten ondergaan ook niet steeds de correcte oplossing is.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”