teveel betaalde successierechten recupereren

lucprenen
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

teveel betaalde successierechten recupereren

#1 , 01 feb 2019 20:16

Mijn schoonvader overleed intussen 1,5 jaar geleden.
Daar mijn schoonmoeder reeds 3 jaar in een rusthuis verblijft werd de aangifte nalatenschap opgemaakt inclusief het onroerend goed.
Om deze aangifte zo correct mogelijk op te maken werd er beroep gedaan op een landmeter om een schatting van het onroerend goed op te maken ter bepaling van de waarde. Deze schatting bepaalde de waarde van het onroerend goed op 200.000 €.
In de aangifte nalatenschap hebben wij een waarde onroerend goed aangegeven tbv. 180.000€.
Op basis van deze aangifte nalatenschap hebben alle erfgenamen dan ook hun deel erfbelasting betaald op dit bedrag van 180.000€.
Wanneer de familie concreet wenst over te gaan tot de verkoop van het onroerend goed en hierbij beroep doet op een immobiliënkantoor stelt deze tot verrassing van ieder van ons vast dat het onroerend goed niet vergund is. Maw. dat het onroerend goed illegaal gebouwd zou zijn. Hierdoor zou het onroerend goed enkel nog verkocht kunnen worden als landbouwgrond ondanks dat er een woonhuis op staat. Vanzelfsprekend zal de verkoopprijs in deze situatie heel wat lager zijn dan het bedrag bij aangifte van de nalatenschap. De verkoop wordt momenteel voorbereid waardoor we nog geen concreet gegeven hebben inzake verkoopprijs.
Mijn vraag is; De erfbelasting is berekend op het geschatte bedrag (180.000€) en iedereen heeft hierop de erfbelasting dan ook betaald.
Als het effectieve verkoopbedrag beduidend héél veel lager zal zijn dan de opgegeven waarde kan het teveel betaalde bedrag aan erfbelasting dan gerecupereerd worden?

gr, Luc

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 02 feb 2019 09:21

De erfgenamen zullen niet worden beloond voor die bouwovertreding en dus niets terugkrijgen. Mogelijks zal er zelfs nog een boete op volgen.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”