Recent verkocht huis en nalatenschap

Koentje123
Topic Starter
Berichten: 4

Recent verkocht huis en nalatenschap

#1 , 01 feb 2019 20:12

Situatie : ouderlijk huis recent verkocht, meeste opbrengst op rekening van ouders. Een van hen komt te overlijden.
Wettelijk stelsel als huwelijkscontract.
Naast ouderlijk huis was er ook nog een opbrengsteigendom
Huis of opbrengst ervan (<3j verkocht) komen in nalatenschap, maar erf ik daar iets van als kind?
En op wat betaal ik nu eigenlijk successierechten? Alleen op opbrengsteigendom? Of ook op de centen? En op het 'gat ? Tx

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 01 feb 2019 20:34

Op een gat moet men nooit erfenisrechten betalen.
Voor de eigendom die nog geen drie jaar verkocht is moet men wel aantonen wat er met
het geld is gebeurd als het niet meer aanwezig is.

Als enig kind zal u de helft erven van alles wat er is.
Wel in blote eigendom, vruchtgebruik is voor de langstlevende echtgenoot.
Op waarde blote eigendom en waarde vruchtgebruik zijn successierechten te betalen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Koentje123
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 02 feb 2019 17:13

Ok.alvast bedankt voor je reactie...maar van dat ouderlijk huis is natuurlijk enkel cash over...hoe zit dat, dan met vruchtgebruik ?
Want als langstlevende de beschikking krijgt over die gelden, dan zal ik daar nooit iets van zien... nogmaals bedankt

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 02 feb 2019 17:20

Langstlevende krijgt vruchtgebruik van het geld.
Bedrag op rekening laten zetten op uw naam maar opbrengst voor vruchtgebruiker, ofwel,
vruchtgebruik afkopen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”