Erfdeel opeisen gemeenschap van goederen

Mi Sueno
Topic Starter
Berichten: 173

Erfdeel opeisen gemeenschap van goederen

#1 , 28 jan 2019 18:14

Mijn echtgenoot heeft hier veel vragen gesteld. Deze week is hij overleden. Zwaar depressief .

Hij erfde een deel van roerende goederen van zijn ouders. Deze week werd de ouderlijke woning verkocht.
Wij waren gehuwd zonder contract.
Testament opgesteld na september met grootst beschikbaar deel voor elk Wat gebeurd er met de roerende goederen het geld dus. Dat eerder werd ontvangen in juni en november en waarvan een deel is gespendeerd aan reizen meubels enz.

Kinderen eisen hun deel hiervan op.

Wij hadden enkel gemeenschappelijke bankrekening en gemeenschappelijke spaarrekening

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 28 jan 2019 18:50

Alvast m n deelneming. Sterkte toegewenst.

De erfenis van hem bestaat uit de helft van de gemeenschappelijke bezittingen en zijn eigen vermogen. Zijn roerende erfenis werd vermengd met het gezinsvermogen en kan dus waarschijnlijk niet meer geïsoleerd worden. Geld dat op is aan gezinsuitgaven is op. Dit kunnen de kinderen niet meer claimen. De opbrengst van het verkochte huis waarschijnlijk wel nog omdat het zo recent verkocht werd.

Als er een gezinswoning is : Jij krijgt vruchtgebruik over zijn helft van de gezinswoning (als die er is) en huisraad en erft 1/4e blote eigendom. Het andere 1/4e van de gezinswoning is het voorbehouden kindsdeel. Dit is 50% van zijn 50% van de gezinswoning. De andere helft van de gezinswoning (als die er is) en van de huisraad is nog van u in volle eigendom. De kinderen kunnen de omzetting van uw vruchtgebruik niet vragen.

De helft van zijn verkochte ouderlijke woning erf jij per testament De kinderen vorderen de andere andere helft op. Mocht de verkoop van dit huis al op de gemeenschappelijke rekening staan dan is t principe hetzelfde maar betaal je mogelijks meer successierechten omdat in de rechte lijn roerend en onroerend apart belast wordt.

Jij behoudt het vruchtgebruik (intresten) van zijn helft van de roerende goederen (waarin een roerende erfenis vermengd zit). De kinderen kunnen hiervan de omzetting vragen (jij 50% vruchtgebruik uitbetaald en zij samen 50% blote eigendom uitbetaald). De kinderen erven de volle eigendom van de andere helft.

Daar de kinderen omzetting willen suggereert mogelijks spanningen. Strikt genomen volstaat een notarisinterventie voor de akte van erfopvolging (omdat er een testament is) maar laat best de notaris ook de successie afhandelen zodat ook iedereen zijn deel van de successie betaalt en alles correct gebeurt.

Reactie onder voorbehoud van correcte interpretatie van de casus.

Mi Sueno
Topic Starter
Berichten: 173

#3 , 28 jan 2019 23:20

Ja ,ij hebben dus ook een gezinswoning en 3 kinderen.
Dit wordt dus weer een zware verdeling. Terwijl we er net eentje achter de rug hebben

Bedankt voor je teactie

Reclame

Rica
Berichten: 303

#4 , 29 jan 2019 14:39

Ik wil hier graag even aansluiten en u veel sterkte wensen. Ik heb meerdere keren met uw man info uitgewisseld via privéberichten gezien we met een zelfde problematiek werden geconfronteerd. Innige deelneming.

Mi Sueno
Topic Starter
Berichten: 173

#5 , 29 jan 2019 20:36

Dank je wel... ik dacht niet dat ik ook met zoiets te maken zou hebben. Geld is een rare zaak

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 30 jan 2019 11:00

In een situatie als deze - gehuwd koppel met kinderen - worden roerende goederen die één partner heeft ontvangen of geërfd, bij een overlijden toch steeds als gemeenschappelijk beschouwd. Tenzij er duidelijk en bewust een onderscheid werd gehouden tussen eigen en gemeenschappelijk. Er mag dus geen vermenging , zelfs tijdelijk , geweest zijn tussen de betrokken gelden. Dit is meestal een erg moeilijk geval, waant de intresten zijn toch altijd gemeenschappelijk.
Laat u dus bijstaan bij de afhandeling.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”