Wat na overlijden partner - feitelijk samenwonend

Mei
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Wat na overlijden partner - feitelijk samenwonend

#1 , 26 jan 2019 22:13

Mijn partner en ik zijn feitelijk samenwonend, we hebben niets vastgelegd op papier. We hebben samen een kind. Hij is zelfstandig en we wonen boven zijn zaak. Woonst en winkel zijn zijn eigendom. Wat gebeurt er met ons zoontje en mij als mijn partner komt te overlijden? Staan we dan op straat hebben we rechten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8842

#2 , 27 jan 2019 12:43

In principe kunnen de erfgenamen dan eisen dat u de woning verlaat. Dit is immers niet de gezinswoning (zoals bij wettelijke samenwoning en gehuwden). Met andere woorden als feitelijk samenwonenenden heeft u geen erfrecht, geen vruchtgebruik. Kortom geen enkel recht. U zal in het ergste geval zelfs moeten bewijzen dat uw bezittingen die in de woning staan van u zijn. Dit klinkt ogenschijnlijk erg negatief, maar zo kan het ook uitdraaien. Als u samen kinderen heeft en de woning is niet van u beiden samen, is wettelijk samenleven wel het minimum om u te beschermen. En eigenlijk ook wel de basisvorm van respect die de andere partner moet hebben voor u.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”