verkocht huis erfenis

evdr
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

verkocht huis erfenis

#1 , 26 jan 2019 09:44

Mijn vraag is de volgende. De verdeling van de erfenis verloopt heel moeilijk. We hebben vastgesteld dat 1 van de 7 erfgenamen net voor het overlijden van de ouders een woning van de ouders heeft aangekocht tegen een prijs lager dan de marktwaarde (ze hebben ook een boete van de overheid gekregen). Nu is de vraag, kan je dat aanvechten? De erfenis is in principe lager dan als het huis er nog was geweest of tegen de marktwaarde was verkocht. Het huis is verkocht eind 2016. Het overlijden vond plaats in april 2017.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 26 jan 2019 11:59

U kunt die minwaarde van de verkoopprijs aanvechten voor de Rechtbank van Eerste Aanleg.
Tenzij die erfgenaam minnelijk akkoord gaat. dan is dat natuurlijk niet nodig.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 26 jan 2019 13:07

Dit geval is een duidelijke manier van onrechtstreekse schenking. Dwz deze mindere betaling dient verrekend te worden bij de verdeling. Men kan uitgaan van de waarde die de Registratie bepaald heeft om de verkooprechten te berekenen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

evdr
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 jan 2019 14:10

Bedankt voor de info. We weten genoeg!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”