Onderhoudsplicht bij verwaarlozing

loes83
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Onderhoudsplicht bij verwaarlozing

#1 , 26 jan 2019 08:19

Beste
Graag wat info/hulp betreffende volgende situatie
Mijn biologische 'moeder' is overleden. Zij heeft me jaren verwaarloosd/mishandeld, ben ook middels overheidsinstanties voor mijn 18 naar een tehuis gegaan voor kinderen die het thuis moeilijk hadden/verwaarloosd waren.
Mijn ‘moeder’ heeft altijd (heel zware) schulden gehad, is voor zover ik weet al lang een alcolieker en sigarentenverslaafd, heeft veel mensen geld bestolen, etc. Ik spreek er al 14 jaar niet meer tegen.
Vorig jaar werd me medegedeeld (via via) dat ze opgenomen was en zwaar ziek. Bleek ze uitgezaaide kanker te hebben (te wijten aan haar rook en drinkgedrag vermoed ik). Heb toen niets gedaan, interesseerde me ook niet. Voor mij is ze niet meer dan een verslaafde monster die me veel leed heeft bezorgd.
Nu kreeg ik onlangs een oproep van het ocmw dat ik verantwoordelijk ben voor haar begrafenis en de kosten hierbij. Ik heb die ocmw zelf nooit voordien gesproken/gehoord. Ik heb geweigerd hieraan mee te werken met de mededeling dat ik jaren door haar werd verwaarloosd en dat zij nooit voor mij gezorgd heeft. Ik vind het dan bijzonder dat wanneer de overheid jaren voor mij heeft moeten uitdraaien (tehuis, studies, etc.) omdat zij mij niet onderhouden heeft, ik plotseling voor haar (die me trouwens al heel wat schulden heeft nagelaten op mijn 18de (toen kwamen plots gerechtsdeurwaarders medische kosten opeisen van voor mijn 18de die ze jarenlang niet heeft willen betalen met alle bijbehorende intresten). Ik vind het de omgekeerde wereld. Ja, de wet schrijft mij ‘onderhoudsplicht’ toe. Maar moet dit niet eerst en vooral wederzijds zijn alvorens de wet dit bij mij kan komen opeisen? Mijn grootmoeder (haar moeder) leeft trouwens nog. Heeft zij ook eveneens geen onderhoudsplicht naar haar eigen dochter?
Nu kreeg ik (van het ocmw) ook mee dat ze in schuldenbemiddeling zat. Ik heb onmiddellijk eraan toegevoegd dat ik de ‘erfenis’ zou verworpen want ik vermoed (gezien mijn jeugd en de verhalen van mijn familie) dat ze vol schulden zal zitten. Dit werd door hen bevestigd (alsook dat ik inderdaad beter de erfenis verwierp).
Nu in concreto is mijn vraag de volgende:
Kan ik mezelf ‘ontlasten’ of vrijwaren van de onderhoudsplicht?
Kan ik die ‘onderhoudsplicht’ doorschuiven naar mijn grootmoeder?
Wat met de dingen als begrafeniskosten (ocmw zei dat een vriend van haar al een bestek had opgevraagd en of ik het wilde regelen en dat een ocmw begrafenis mogelijk was, maar dat ik zo’n 2000 euro zou moeten ophoesten (dit zonder mijn financiele situatie te kennen). Ocmw was op de hoogte dat ik al jaren niet tegen haar praatte en haar ook verteld hoe vreselijk mijn jeugd wel niet was, maar dat kon haar precies niet deren.
Wat me de dingen als ‘laatste ziekte’? Ze is, voor zover ik heb kunnen afleiden, weken/maanden opgenomen geweest voor die kanker. Er zal ongetwijfeld een zware zware medische schuldenlast aan zitten en kan ik hiervoor ook gevrijwaard worden?
Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8842

#2 , 26 jan 2019 09:16

Vraagje: u heeft het over uw biologische moeder. Maar was zij enkel uw biologische moeder of ook uw wettelijke moeder? als u niet geoadopteerd werd, was zij uw wettelijke moeder. Indien zij enkel uw biologische moeder was, heeft u geen onderhoudsplicht tov haar.

loes83
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 jan 2019 09:30

Beste, ik noem haar 'mijn biologische moeder' omdat ze dit emotioneel na jaren verwaarlozing en mishandeling niet meer dan dat voor mij voorstelt. Ze is wettelijk wel, ondanks mijn overplaatsing door de hulp van de bijzonder jeugdzorg, mijn 'moeder'.

Reclame

eylis
Berichten: 8842

#4 , 26 jan 2019 15:00

Best dan toch de juridisch juiste benaming gebruiken (wettelijke moeder) om correcte info te krijgen, want zoals ik al meldde: tov een biologische moeder is er geen onderhoudplicht. Dan zou u hier totaal foute info gekregen hebben.

WP002
Berichten: 1479

#5 , 28 jan 2019 15:21

Aan de begrafeniskosten zal u zich niet kunnen onttrekken, zelfs al verwerpt u de erfenis. Maar niemand verbiedt u om voor de allergoedkoopste formule te gaan, zonder tierlantijntjes.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”