Overlijden echtgenoot zonder kinderen

treeflame
Topic Starter
Berichten: 27

Overlijden echtgenoot zonder kinderen

#1 , 24 jan 2019 19:37

Situatie: man overlijdt en laat echtgenote achter. Huwelijkscontract is wettelijke gemeenschap, geen testament, geen kinderen. Man heeft wel nog broer en zus. Kort voor zijn overlijden is zijn vader overleden. Daar is de erfenis nog niet geregeld.

Echtgenote krijgt dan: volle eigendom gezinswoning + geld in gemeenschap. Maar hoe zit het met het geld op zijn eigen rekening? En hoe zit het met de erfenis van zijn vader?

Heel erg bedankt voor de info!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 24 jan 2019 19:42

De erfenis (van zijn vader) gaat in blote eigendom naar zijn broers en zussen.
De echtgenote krijgt het vruchtgebruik van die erfenis.
Alles wat de overleden echtgenoot gespaard op zijn naam uit inkomsten van tijdens het huwelijk is ook gemeenschappelijk en gaat
in volle eigendom naar zijn weduwe.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 24 jan 2019 19:51

In dergelijk geval wordt er een wedersamenstelling gedaan van de drie vermogens : van hem, van haar, van beiden.
Hetgeen van beiden is = de gemeenschap, ook hetgeen eventueel alleen op zijn naam staat, komt in volle eigendom aan de overlevende echtgenote. Die behoudt tevens haar eigen vermogen. Het vermogen van de overledene, waartoe behoort al wat hij ooit ten persoonlijke titel heeft geschonken gekregen (bewijzen!) plus wat hij heeft geërfd, komt idd in blote eigendom aan zijn broers en zussen, met vruchtgebruik voor de echtgenote.

Dit laatste kan een moeilijke situatie geven. Daarom is het beter het vruchtgebruik om te zetten. Zodat elkeen dat bedrag kan gebruiken.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 24 jan 2019 20:10

In dergelijk geval wordt er een wedersamenstelling gedaan van de drie vermogens : van hem, van haar, van beiden


Dat is ook de reden waarom oudere kinderloze echtparen best voorzieningen treffen om dit scenario te vermijden. Het is niet denkbeeldig dat een persoonlijke erfenis door "de gemeenschap" werd geconsumeerd in de loop der jaren, hetgeen bij overlijden tot onverwachte problemen kan leiden wegens vermelde wedersamenstelling.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

treeflame
Topic Starter
Berichten: 27

#5 , 25 jan 2019 09:49

Ok, heel erg bedankt!

Nog één laatste vraagje; wat moet ik mij precies voorstellen bij blote eigendom/vruchtgebruik van geld. Als het eigen vermogen (door vroegere schenking) van de overledene bijvoorbeeld 10.000 euro is, dan krijgt de echtgenote daar het vruchtgebruik over, en de broers en zussen van de overledene de blote eigendom.

Voor een onroerend goed kan ik mij daar wel iets bij voorstellen, maar hoe zit dat juist met geld? Kan de echtgenote daar dan mee doen wat ze wilt? Of moet dat dan best op een afzonderlijke rekening gehouden worden, en niet meer aangekomen worden (zodat de interesten naar de broers en zussen kunnen gaan).

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 25 jan 2019 11:16


Voor een onroerend goed kan ik mij daar wel iets bij voorstellen, maar hoe zit dat juist met geld? Kan de echtgenote daar dan mee doen wat ze wilt? Of moet dat dan best op een afzonderlijke rekening gehouden worden, en niet meer aangekomen worden (zodat de interesten naar de broers en zussen kunnen gaan).
Het is andersom. Broers en zussen zijn eigenaar van het geld, en de weduwe krijgt de intresten.

De wettelijk voorziene regeling is dat het geld wordt geblokkeerd op naam van de eigenaars( broers en zussen). Maar geen enkele betrokkene kan beschikken over dat geld.
Daarom : Doe in eens de verdeling. De weduwe krijgt alle intresten die verwacht mogen worden, in één keer. De broers en zussen verdelen de rest. Hoeveel de weduwe krijgt hangt af van haar leeftijd. Op die manier kan ieder over zijn deel vrij beschikken.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”