SCHENKING WONING

FRANS19
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

SCHENKING WONING

#1 , 24 jan 2019 13:48

Mijn zus heeft een lening lopen een financiering samen met mij haar broer,waar we alle maand een aflossing op betalen.
Mijn zus woont in haar huis dewelke haar eigendom is en dewelke betaald is.
Nu door ouderdom en gebrek aan haar ledematen wil ze een appartement gaan huren en haar huis schenken aan haar enige dochter die al 50% eigenaar is door de dood van haar vader.
Kan deze schenking gewoon doorgaan niettegenstaande zij nog leningen lopen heeft,dienen deze leningen niet eerst volledig betaald te worden of kan men gewoon blijven verder betalen,of geld dit enkel als je schuld hebt aan belastingen.
Ik weet dat er bij de notaris een schenkingsprijs moet betaald worden voor het verlijden van de akte.
Verder graag Uw mening hierover.
Dank bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 24 jan 2019 13:51

Loopt er nog een lening op het huis, of is het op een of andere manier in borg gegeven?

FRANS19
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 jan 2019 10:46

MR ik schreef duidelijk in mijn mail dat het huis betaald is en haar eigendom is!!!!!

Reclame

Meeboo
Berichten: 1488

#4 , 25 jan 2019 11:04

wat een gepikeerde reactie seg

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 25 jan 2019 14:39

Als er geen hypotheek rust op haar huis kan ze dat volledig vrij schenken aan haar dochter.

nb:
Uw reactie op bosprocureur is als die van een boerenpummel. Het is niet omdat de lening die werd aangegaan voor dat huis is afbetaald dat er geen borgstelling meer kan zijn of een hypotheek op dat huis als waarborg voor een andere lening, bv. voor de lening die u samen met uw zus nog hebt lopen. Het klinkt ouderwets waarschijnlijk, maar vragende partijen moeten hun plaats kennen en niet hoog van de toren blazen. En minstens beleefd blijven.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 25 jan 2019 17:52

Ho ho Asperger, bedankt dat u mij ter hulp schiet, maar TS een boerenpummel noemen hoeft voor mij niet hoor.
Hij is gewoon minder op de hoogte van de combinatie van leningen, eigendommen borg, en tutti quanti. Een vriendelijker reactie van zijnentwege mocht natuurlijk ook :P :P

Als zijn mama de volledige eigendom van haar huis wil schenken aan de dochter, schiet er dan nog iets over voor Frans19 zelf ?
En nog een paar vragen. Heeft TS dezelfde twee ouders als zijn zus, enz...

Er staat m.i. te weinig info in de vraag van TS, en me dunkt dat hij best eens bij een notaris langsgaat, om met kennis van het hele dossier en alle omstandigheden een goede raad te kunnen geven. Ik heb er alle begrip voor dat TSZ hier niet het hele hebben en houden van de familie wil te grabbel gooien op het forum...

FRANS19
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 jan 2019 11:45

als ik schrijf dat de woning betaald is en eigendom is is deze toch vrij en onbelast,men moet eerst goed mijn mail lezen alvorens men mij hierover nog een onnodige vraag stelt.Ik krijg eigenlijk nog geen duidelijk antwoord,mijn zus heeft financieringen lopen moeten deze eerst betaald zijn alvorens ze haar huis kan wegschenken of niet? of heeft het een niets met het ander te maken,ik had graag een duidelijk antwoord

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#8 , 26 jan 2019 11:57

De onnodige vraag IS het antwoord:

zie @ asperger: "Als er geen hypotheek rust op haar huis kan ze dat volledig vrij schenken aan haar dochter."
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

bosprocureur
Berichten: 6853

#9 , 26 jan 2019 12:09

Laat maar.

Of toch, maar dat zal de notaris dan wel zien, als er nog een hypotheek op rust, dus als het minder dan dertig jaar geleden beleend werd met hypotheek, zal de notaris nog de kosten om die inschrijving er af te halen, moeten innen.

Enne, iets duidelijker de vraag stellen kan ook geen kwaad. uit de zin :
"Nu door ouderdom en gebrek aan haar ledematen wil ze een appartement gaan huren en haar huis schenken aan haar enige dochter die al 50% eigenaar is door de dood van haar vader"

ging ik er van uit dat de vader van de zus van TS die 50% nagelaten had bij erfenis, wat nu niet zo blijkt te zijn.

En dan krijg je natuurlijk antwoorden die nergens meer op slaan, en nutteloze bijkomende vragen. :evil:

FRANS19
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#10 , 28 jan 2019 12:23

Graag correct bericht op mijn laatste mail AUB van 26/1/19

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#11 , 28 jan 2019 12:37

"als ik schrijf dat de woning betaald is en eigendom is is deze toch vrij en onbelast,"[

Enkel als de hypotheekborgstelling die erop gevestigd werd is gelicht.
Dat werd u trouwens reeds geantwoord!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

FRANS19
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#12 , 29 jan 2019 11:03

Uw antwoord is spijtig weer niet volledig,ik wil een antwoord als volgt : moet mijn zus haar leningen,financieringen afbetalen alvorens ze haar huis kan schenken aan haar dochter dewelke reeds recht heeft op de helft van het huis door het overlijden van de vader,en op haar huis zijn geen lasten en is vrij en onbelast : ja of nee heel simpel,dank

bosprocureur
Berichten: 6853

#13 , 29 jan 2019 11:16

nee
heel simpel, dank :D

bosprocureur
Berichten: 6853

#14 , 29 jan 2019 11:20

En bij het simpel antwoord, toch nog eentje om vollediger te zijn, op risico van weer op zere teentjes te trappen.

Gesteld dat uw zus problemen zou hebben met de genoemde leningen en financieringen en ze schenkt rap rap haar eigendom aan haar dochter, dan zou dat toch kunnen herroepen worden.

Maar waarschijnlijk zijn er dus geen problemen, anders leest u maar eens wat Google te vertellen heeft over Pauliaanse vorderingen en dergelijke. Als u echt tijd over hebt dus.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#15 , 29 jan 2019 14:35

Uw antwoord is spijtig weer niet volledig,ik wil een antwoord als volgt : moet mijn zus haar leningen,financieringen afbetalen alvorens ze haar huis kan schenken aan haar dochter dewelke reeds recht heeft op de helft van het huis door het overlijden van de vader,en op haar huis zijn geen lasten en is vrij en onbelast : ja of nee heel simpel,dank
Ik heb toch geantwoord dat ze dat kan indien het vrij en onbelast is (=zonder niet gelichte hypotheek).
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”