TOEGANG TOT HET CRT

WVMOL
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

TOEGANG TOT HET CRT

#1 , 19 jan 2019 22:39

Beste,

Is toegang tot CRT ook toegankelijk door derden indien ze in het bezit zijn van een overlijdensakte of is dit strikt mogelijk door een notaris ?
Wordt elke consultatie die gebeurt van het crt geregistreerd, bvb op datum, welke notaris gegevens heeft opgevraagd ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 19 jan 2019 23:04

Ook de erfgenaam.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Philippe68
Berichten: 103
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 jan 2019 18:22

het CRT kan m.i. gratis geconsulteerd worden, mits voorlegging van overlijdensakte. (Ik heb het via mail gedaan).

Reclame

WVMOL
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 jan 2019 11:26

Beste,
Indien een begrafenisondernemer (doet meestal aangifte) dan zou hier met een 'simpele' mail kunnen 'natrekken'/controleren of er een testament zou zijn... dit lijkt me bizar.. toegang tot CRT kan toch zomaar niet geraadpleegd worden door 'jan en alleman' ?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 jan 2019 11:44

Beste,
Indien een begrafenisondernemer (doet meestal aangifte) dan zou hier met een 'simpele' mail kunnen 'natrekken'/controleren of er een testament zou zijn... dit lijkt me bizar.. toegang tot CRT kan toch zomaar niet geraadpleegd worden door 'jan en alleman' ?
En wat weten ze dan ???

Enkel dat er een testament gemaakt is, maar nooit de inhoud !

Is dit zo erg om te weten dat iemand als hij overleden is een testament gemaakt heeft of niet ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Philippe68
Berichten: 103
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 jan 2019 16:04

En de begrafenisondernemer doet idd meestal de aangifte van overlijden, maar dit ik GEEN overlijdensakte!
(En waarom zou een begrafenisondernemer, just for fun, het CRT raadplegen om te vernemen of er al/niet een testament is? Overigens, hij is normaal gezien niet in het bezit van een overlijdensakte.) Ik denk bovendien dat een overlijdensakte door de gemeente alleen wordt afgeleverd aan een direct familielid (echtg, partner, kinderen, broer, zus, ouder) wat de gemeente kan controleren op zijn dienst bevolking of aan een notaris, die een belang kan aantonen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”