overlijden afwijzen erfenis

Sab65
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

overlijden afwijzen erfenis

#1 , 18 jan 2019 13:21

Mijn vader overleed een aantal maanden geleden. Er bleek een erfenis van iets over de € 10 000 te zijn. Wat het ook is, de erfenis interesseert me niet.

Ik had geen contact meer met hem sinds ik 17,5 was. Hij had me toen, zoals steeds, geslagen en er waren zichtbare letsels. Deze keer liet ik de verwondingen vaststellen door een dokter die de mishandeling bevestigde. Zo kon ik na jaren met toestemming van de jeugdrechter de hel verlaten. De vele trauma's ben ik nog aan het proberen te verwerken.

Door deze stoeme erfenis, komt alles terug. Ik heb ze nog niet afgewezen omdat dit me € 260 kost. Waarom is dit zo duur? Ondertussen kreeg ik een factuur van de pensioendienst. Deze factuur gaat over een teveel uitgekeerde betaling. Ik word verplicht deze factuur te betalen. Ik stuurde de factuur naar de notaris, maar die zegt dat ik eerst de erfenis moet afwijzen. Zijn woorden: De kans is bovendien groot dat er roerend of onroerend beslag zal worden gelegd op uw wedde of op de u toebehorende roerende goederen. Komt nogal dreigend over, niet?

Wat zijn mijn rechten in dit verhaal? Zijn er ook wetten die kinderen van mishandelende ouders vrijwaren van dit soort kosten? Waarom kan een afwijzing enkel via een notaris?

Ik hoop dat er andere mogelijkheden zijn... Ik ben ten einde raad!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 18 jan 2019 13:25

Ofwel verwerpen ofwel de 10 000 EUR aanvaarden.
Wel zeker zijn dat er geen grote schulden zijn.
Er is geen derde weg.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

bosprocureur
Berichten: 6858

#3 , 18 jan 2019 13:38

Er is geen derde weg.
… behalve dan het aanvaarden onder voorbehoud van inventaris, of geldt dit hier niet?

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 18 jan 2019 14:07

Er is geen derde weg.
… behalve dan het aanvaarden onder voorbehoud van inventaris, of geldt dit hier niet?
Ingeval van mogelijke schulden is dat aan te raden.
Maar dat kost ook geld voor TS want dat brengt kosten mee, ook al blijkt de erfenis negatief.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 18 jan 2019 16:07

Zijn er nog andere erfgenamen? Vraag aan de notaris een boedelbeschrijving te maken. Dat kost natuurlijk ook weer geld, maar dan kan je toch overwegen de erfenis te aanvaarden.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 18 jan 2019 16:31

" Ik heb ze nog niet afgewezen omdat dit me € 260 kost."

Dat kostte tot voor kort 35 EUR op de griffie van de Rechtbank van Eerste Aanleg.
Om de erfgenamen "geen verkeerde beslissing" (sic) te laten nemen moet dat nu via de veel duurdere moneytron van de notaris.

Gelooft iemand nu echt dat dit de ware reden is?

Dat terwijl de grootste NUL nu een bedrijf mag opstarten zonder het getuigschrift bedrijfsbeheer dat tot voor kort verplicht was.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Philippe68
Berichten: 103
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 jan 2019 16:45

De poenscheppers trachten zoveel mogelijk naar zich toe te trekken.. en het lukt hen nog ook... Zo ook akte van erfopvolging, die igv een huwelijkscontract, testament of contractuele erfstelling nu ook verplicht via notaris moet. Aanbeveling KFBN blijkt 250 € te zijn; notarissen in onze gemeente: ene vraagt 380 €, andere + 500 € (ex BTW). Via Fod Fin verkrijgbaar gratis (of vrij goedkoop ?). Vroeger via vredegerecht tegen zeer schappelijke prijs. En zij zitten in de machtspositie, hé...

Sab65
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#8 , 18 jan 2019 18:11

Bedankt al voor alle reacties!
Ik zal dus verplicht worden om die € 260 op te hoesten. De overheid je vijand. Zij zijn verantwoordelijk voor die hoge prijzen. En de kleine burger mag die slikken terwijl aan de top en grote bedrijven geen tot zeer weinig belasting betalen. Degene die al sterk staat wordt sterker gemaakt. Als je het niet zo getroffen hebt, sta je er alleen voor. Dat is niet alleen in deze kwestie van toepassing.
Het is zum kotsen!!

mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 18 jan 2019 20:06

Door die erfenis te weigeren maak je de overheid 10.000 rijker, maar ieder zijn zin natuurlijk.

Sjamajee
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#10 , 19 jan 2019 05:56

Ik zou het ook aanvaarden en het geld geven aan een goed doel dat geweld tegen kinderen door ouders aanpakt.

Misschien dat u dat gemoedsrust geeft?

Sab65
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#11 , 19 jan 2019 11:27

Er zijn andere erfgenamen die de erfenis wel aanvaard hebben dus het geld gaat niet naar de overheid. Er vloeit sowieso geld terug naar de overheid via belasting op de erfenis die de erfgenamen betalen.
In deze situatie gaat het vooral om het feit dat er bij afwijzing € 260 moet betaald worden. En dit terwijl ik verder niks met de erfenis wil te maken hebben.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#12 , 19 jan 2019 11:43

Als u verwerpt komt uw erfdeel bij dat van de andere erfgenamen, het wordt aan hun erfdeel toegevoegd.
Maak dus een deal met hen: jullie betalen mij 260 EUR, onder die voorwaarde verwerp ik en jullie krijgen in ruil mijn 10 000 EUR.
Dat is win-win, toch? Vooral voor de andere erfgenamen. Die gaan dat niet weigeren!!!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Sab65
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#13 , 19 jan 2019 13:17

Dat zou een oplossing kunnen zijn, als er contact was met mijn broers en zussen. Twee ervan ken ik amper van zien, die groeiden op bij mijn echte moeder, nadat haar vorige kinderen (broer, zus en ik) geplaatst werden. Later kwamen we bij vader en stiefmoeder heks terecht. Ik was de jongste 4 jaar. Het leeftijdsverschil met mijn broer was 6j en 3j met mijn zus. Zij hadden een band, maar niet met mij. Zo gingen ze ook vroeger het huis uit en groeiden we verder uit elkaar. Ik heb dus nu ook geen zin om dit te vragen.

Sirkii
Berichten: 5417

#14 , 19 jan 2019 13:28

Afgeven tegen het systeem geeft voldoening maar levert je en de andere fulminerende forummers niets op. Je hebt 2 keuzes: 260€ aan de notaris betalen om de erfenis te verwerpen of de erfenis aanvaarden (als je zeker bent dat er geen schulden zijn) en beslissen wat je met de centen doet. Zo simpel is het.

Sab65
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#15 , 19 jan 2019 20:34

Neen, Sirkii we mogen niet kritisch zijn over de overheid, we moeten alles gewoon slikken, ja knikken, geen vragen meer stellen. Ik hoef jouw inbreng niet, want simpel is het niet. Jij vindt het blijkbaar oké dat burgers melkkoeien geworden zijn van de staat. En dan vooral de minder gefortuneerde burger.
Je begrijpt niet eens waarover het gaat. Ga maar verder slapen

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”