Wie erft van mijn tante?

tisfor
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Wie erft van mijn tante?

#1 , 15 jan 2019 20:25

Mijn tante is eind oktober 2018 gestorven. Zij was gehuwd met de broer (overleden in 2013) van mijn moeder. Mijn moeder en oom hadden ook nog een stiefzus (ook overleden). Mijn tante werd onmiddellijk na haar geboorte afgestaan. Er is niets gekend over de moeder. Er werd geen testament opgemaakt. Wie erft?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 15 jan 2019 22:24

Heeft die tante kinderen?
Indien ja, dan erven die.
Als die tante geen kinderen heeft dan erft haar eigen familie (haar broers, zussen, neven, nichten).
Uw moeder is geen erfgenaam, want die tante is haar schoonzus.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

tisfor
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 jan 2019 09:11

Mijn tante had geen kinderen. Over (half)broers en -zussen is niets gekend, vermits de moeder niet terug te vinden is. Gaat de erfenis dan naar de Staat i.p.v. naar de schoonfamilie?

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 16 jan 2019 14:08

Schoonfamilie erft nooit zonder testament.
Indien geen enkele wettelijke erfgenaam gaat het naar vadertje staat.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 16 jan 2019 16:16

Werd ze geadopteerd?

tisfor
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 jan 2019 15:40

Neen. Ze werd in een klooster opgevangen.
Wat gebeurt er met de facturen? De bank weigert ze te betalen, omdat het geld op de zichtrekening op is. De bank wil het geld van een beleggingsfonds en van een levensverzekering niet vrijmaken zonder toestemming van de erfgenamen. Maar wat als er geen erfgenamen zijn? Wie kan de gelden dan vrijmaken? Haar steun en toeverlaat heeft de facturen naar haar eigen adres laten sturen i.p.v. naar de bewindvoerder. Zij krijgt nu aanmaningen.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 17 jan 2019 15:52

Als er geen erfgerechtigden zijn dan hebben de bank en de schuldeisers een probleem.
Met het overlijden is ook de taak van de bewindvoerder gestopt.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

tisfor
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 jan 2019 20:49

Loopt de vriendin van mijn tante, die de factuur van het ziekenhuis op haar eigen adres heeft laten toekomen (i.p.v. op mijn tantes adres), risico? Zij heeft ook de aanmaningen gekregen. Wat moet zij doen? Kan zij verplicht worden om te betalen?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 17 jan 2019 20:51

Neen. Jegens uw tante heeft ze geen enkele onderhoudsplicht.
Ze is zelfs geen familie.
Ze zou via testament moeten erven (en de erfenis aanvaarden) om te kunnen worden aangesproken tot betaling van die facturen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”