mede-eigenaar tweewoonst of niet??

redflag
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

mede-eigenaar tweewoonst of niet??

#1 , 08 jan 2019 17:57

Hallo,
Mijn man heeft een huis gekocht met de erfenis van zijn overleden vader. Het huis is nu afgebroken en de grond staat op mijn man zijn naam.
Hij wilt er een tweewoonst bouwen.
Er zal ook nog 95000€ van de erfenis in de tweewoonst gebruikt worden. Staat ook op een aparte rekening op mijn man zijn naam.
Hij wilt dat ik mee ga lenen voor de tweewoonst. We hebben een huis dat is afbetaald en staat op onze beiden namen.
Dit huis zou mee als onderpand (of hoe noem je zoiets) mee opgenomen worden in de lening. Alsook de grond omdat die al betaald is.
Misschien ook interessant , wij hebben een huwelijkscontract met scheiding van goederen.

Mijn vraag: Wordt ik mede-eigenaar van de tweewoonst?? Want er wordt gebouwd op de grond die op naam van mijn man staat.
Ik ben een beetje ongerust omdat de helft van ons huis waar ik ook mijn leven lang voor gewerkt heb , in de lening wordt opgenomen.

Iemand ervaring met gelijkaardige situaties??

Ik ben wel van plan om aan een notaris raad te vragen.
Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 08 jan 2019 18:03

Het huis wordt door de grond nagetrokken, dus de eigenaar van de grond wordt ook eigenaar van het huis.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Sirkii
Berichten: 5417

#3 , 08 jan 2019 23:00

Een huis dat je samen bouwt op grond van De man wordt door “natrekking” zijn eigendom bij scheiding of overlijden. Noteer evenwel dat hij u (of uw erfgenamen) de helft van “de stenen” moet vergoeden als jullie het huis samen 50-50 betaalden. Daar het “zijn” huis is kan hij alleen beslissen om het bv te verkopen.

Mi zou het “beter” zijn om huis en grond gemeenschappelijk te maken met eigendomspercentage navenant elks inbreng. Ga langs bij de notaris om het nodige te doen.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”