erfrecht nieuw samengesteld gezin

nele1234
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

erfrecht nieuw samengesteld gezin

#1 , 04 jan 2019 10:40

Goeiemorgen,

Ik ben sinds een tijd samen met mijn vriend, die al 2 kinderen heeft uit een eerdere relatie.
Samen hebben we ook een kindje. We denken momenteel na over de beste bescherming voor de andere partner, maar ook voor ons kind / zijn kinderen.
Dit is hetgeen wij zouden willen:
- Mjn grootste angst is dat als hij voor mij zou komen te sterven, en zijn kinderen zijn nog minderjarig, zijn ex mij uit ons huis kan zetten. Ik wil dus weten wat de beste bescherming is voor mij op dit vlak. Ook ben ik iemand die het belangrijk vindt om ons geld gezamelijk te leggen, maar ik heb ergens ook een angst dat als hij voor mij komt te sterven, dit inhoudt dat de helft van ons gezamelijk deel (of misschien zelfs volledig) naar zijn kinderen gaat, terwijl ik daar misschien wel meer in heb bijgelegd.
- Verder zou ik ook niet willen dat moest ik eerder sterven dan mijn vriend, hij zeggenschap heeft over alles, waardoor hij ook mijn deel zou verdelen over 3 kinderen, terwijl ik eerder een verdeling zou willen enkel naar ons kind toe.
Ik vroeg mij dan ook af wat het beste is om te doen in onze situatie? Trouwen, wettelijk samenwonen of eerder een testament maken?

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 04 jan 2019 13:25

Trouwen biedt de grootste zekerheid, al zeker voor de zwakste partij.
Aangezien jullie nu feitelijk (of wettelijk?) samenwonen leven jullie de facto in een stelsel van volledige scheiding van goederen. Het zou dan ook logisch zijn alles (of toch bijna) ook apart te houden.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”