Ouderlijk huis bewonen en later zus uitbetalen

starangel
Topic Starter
Berichten: 18

Ouderlijk huis bewonen en later zus uitbetalen

#1 , 31 dec 2018 08:39

Hallo,

Ik leg eventjes de situatie uit.
Ik en Mn vriend hebben een huis (geschat 249 000, destijds 238000 voor gegeven).
Mn ouders hebben een huis op de boerenbuiten, erg landelijk met een grote tuin (geschat 340 000) wij zouden in dat huis willen wonen en mijn ouders zouden in ons huis komen wonen. We zouden ruilen. Pas als mijn ouders er niet meer zijn zou ik mijn zus haar deel van het ouderlijk huis uitbetalen. Dit zou ik doen met het geld dat we hebben door ons huis te verkopen. De geschatte waarde is 340 000 en we willen Mn zus uitbetalen op een waarde van 400 000 dus ze zal 200 000 krijgen. Zij en Mn ouders vinden dit te weinig omdat ze vinden dat het huis 500 000 waard is en er zeker iemand is die er 500 000 voor wil geven. Ik vind dit teveel want dan moeten we ons huis al zeker verkocht krijgen voor 250 000. Graag had ik wat meningen hoe anderen hierover denken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 31 dec 2018 09:42

Wat is uw juridische vraag ?

Als het huis (door iemand met kennis van zaken) geschat is voor 340 ga je er echt géén 500 voor krijgen ...

starangel
Topic Starter
Berichten: 18

#3 , 31 dec 2018 09:48

Het is geen juridische vraag maar gewoon een 2e opinie. Mn zus wil 500 000 om te verdelen, wij 400 000.

Reclame

basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#4 , 31 dec 2018 10:22

Beste

Op het ogenblik van overlijden van je ouders zal je een akkoord moeten maken met je zuster over de prijs.
je kan samen afspreken om een deskundig schatter aan te stellen die de waarde op dat ogenblik kan vaststellen. Want de waarde vandaag is geen enkele referentie voor de waarde binnen 5, 10 of 15 jaar. Er zijn teveel factoren (evolutie overgewaardeerde Belgische vastgoedmarkt, strengere energienormen met nadelig effect prijsvorming oudere woningen, slijtage aan de woning, evolutie omgeving enz) die de prijs tussen nu en het overlijden van je ouders zullen bepalen.
Als je geen overeenkomst kan bereiken kan de woning openbaar verkocht worden? De prijs die dan ontstaat is de werkelijke marktprijs...
De waarde heeft dus niets te maken met de prijs die jij kan betalen, noch met de prijs die je zuster wenst te ontvangen. Noch met de prijs die je eigen woning kan opbrengen...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 31 dec 2018 11:36

Aangezien u dit blijkbaar niet wil doen in de vorm van een rechtstreekse verkoop tussen u en uw ouders
- anders had uw zus er niets mee te maken:

Hou er rekening mee dat in een nalatenschap, de waarde van eerder verdeeld geld op het moment van schenking beschouwd zal worden, zonder interesten etc achteraf.
De waarde van onroerend goed, en daarmee het verkregen aandeel in de nalatenschap, zal echter pas bepaald worden op het moment dat de nalatenschap ontstaat.


340 vs 500 is normaal een onoverbrugbare kloof voor beide partijen ...


Ga best te rade bij een -eigen- notaris.
Maar volgens mij doet u dit beter niet met uw zus mee in de vergelijking.
Dus directe verkopen van beide woningen tussen u en de ouders, en de ouders doen nadien hun zin met het overschot uit die verkopen ...

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 31 dec 2018 13:38

"Hou er rekening mee dat in een nalatenschap, de waarde van eerder verdeeld geld op het moment van schenking beschouwd zal worden, zonder interesten etc achteraf."

Dat is veranderd sedert 1 september 2018, nu moeten alle schenkingen worden geherwaardeerd tot op dag van overlijden, zowel roerende als onroerende.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

starangel
Topic Starter
Berichten: 18

#7 , 31 dec 2018 15:50

Rechtstreekse koop tussen elkaar doen we niet omdat ik dan kosten moet betalen op het huis van Mn ouders en Mn ouders dan mijn huis moeten kopen en daar ook kosten op hebben en later nog eens kosten moet betalen voor de erfenis. De staat krijgt hier een beetje teveel cadeau. Vandaar we op voorhand op papier alles willen opstellen zodat als mijn ouders er niet meer zijn er geen problemen of nieuwe problemen zich stellen en we dus enkel de kosten op het geërfde moeten betalen.

Sirkii
Berichten: 5410

#8 , 31 dec 2018 17:44

"Hou er rekening mee dat in een nalatenschap, de waarde van eerder verdeeld geld op het moment van schenking beschouwd zal worden, zonder interesten etc achteraf."

Dat is veranderd sedert 1 september 2018, nu moeten alle schenkingen worden geherwaardeerd tot op dag van overlijden, zowel roerende als onroerende.
Klopt ook niet. Sinds 1/9 worden alle schenkingen - roerend en onroerend - geindexeerd om de verdeelwaarde te bepalen. Daarvoor bleef de waarde van roerend goed onveranderd terwijl onroerend goed geherwaardeerd werd.

Hier is evenwel geen sprake van schenken zodat voor de verdeling de geherwaardeerde waarde na t overlijden van toepassing is.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#9 , 31 dec 2018 17:56

?????
Wat is er mis aan mijn rechtzetting van wat inazuma schreef?????
https://rechtenkrant.be/hoe-moet-je-nu- ... waarderen/
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 01 jan 2019 20:37

Dat is veranderd sedert 1 september 2018, nu moeten alle schenkingen worden geherwaardeerd tot op dag van overlijden, zowel roerende als onroerende.
I stand corrected ...

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”