#2 , 06 mei 2008 22:20
Wat is een levensverzekering?
Een contract waarbij ik tijdens mijn leven geld geef aan een firma, die mij belooft om bij mijn overlijden een bepaald bedrag te geven aan iemand die ik gekozen heb (dit is de meest simpele voorstelling van de zaak).
Wat is een erfenis?
De erfenis of de nalatenschap (dat is hetzelfde) bestaat uit het gehele vermogen dat iemand nalaat bij zijn overlijden (ook dat is een simpele voorstelling van zaken).
Als iemand nu een levensverzekering uitgekeerd krijgt, dan komt dat geld niet uit de erfenis om de eenvoudige reden dat het niet meer in de erfenis zit (ik heb het op voorhand gegeven aan die firma).
de begunstigde krijgt dat geld uit het contract (dat uiteraard wel "in gang schiet" bij het overlijden).
De verwerping van een erfenis verandert dus niets aan dat contract: men zal niets krijgen uit de erfenis (of er niets moeten in betalen) maar toch krijgt men het geld van de verzekering.
Wat de verzekeringsmaatschappij dus zegt, is juist VOOR ZOVER de zoon met zijn naam of met de vermelding "mijn zoon" in dat contract staat.
Wie een levensverzekering afsloot en in het contract zegt: "uitkering aan mijn erfgenamen"... bederft de pret, want dan kan de zoon alleen maar de uitkering krijgen als hij zegt "ja, ik ben de erfgenaam" en dan krijgt hij naast de uitkering ook de schulden van de erfenis.
Opgelet indien er andere bevoorrechte erfgenamen zijn: die kunnen daar tegen in gaan (in bepaalde omstandigheden).