onterven

tallie
Topic Starter
Berichten: 6

onterven

#1 , 24 apr 2008 18:21

Hallo,

Wij zitten met het volgende probleem.
Om lang verhaal kort te houden,wij hebben totaal geen kontakt meer met mijn schoonouders,willen dit ook niet meer.

Nu de vraag,wij willen ons graag laten onterven,zodat wij straks niet voor hun schulden ect staan.
Kan dit ?
En hoe moeten we handelen,en hoe gaat zoiets in zijn werk?
Of moeten mijn schoonouders hier ook mee instemmen?

Wie kan mij hier verder mee helpen..
Alvast mijn vriendelijke dank hiervoor.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 apr 2008 19:14

U kan nu niets doen.

Pas na het overlijden kan u de nalatenschap verwerpen.

scorpioen

eitje
Berichten: 17

#3 , 29 apr 2008 20:35

Mijn geweten heeft geen problemen met erven van 'vijanden'. Indien de nalatenschap meer schulden dan opbrengsten heeft, kan je gewoon de erfenis verwerpen. Het verwerpen kan inderdaad pas na de dood.

Reclame

tallie
Topic Starter
Berichten: 6

#4 , 29 apr 2008 20:49

Bedankt voor jullie antwoord.

Maar moet dit bij een notaris gebeuren?
En kan dit geschieden als één van beide schoonouders overlijd of pas als beide zijn komen te overlijden?

Sorry voor mijn vragen maar ben echt een leek in dit soort dingen.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 apr 2008 21:10

Je erft pas van iemand als die persoon overlijdt.

Je vader sterft: dan kan je zijn nalatenschap verwerpen. Niet wachten tot moeder sterft.

Moeder sterft: je kan haar nalatenschap verwerpen. Niet wachten tot vader sterft.

Nalatenschap verwerpen wordt gedaan door een verklaring op de griffie van de rechtbank van eerste aanleg.

scorpioen

tallie
Topic Starter
Berichten: 6

#6 , 29 apr 2008 21:17

Bedankt voor uw antwoord.

Brengt dit kosten met zich mee?
Niet dat ik niet wil betalen,want liever dit als wat ons nog te wachten staat,maar zou het graag willen weten om hier rekening mee te kunnen houden.

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Vlaamie
Berichten: 80

#7 , 29 apr 2008 21:43

De kosten van verwerping bedragen 30 €.

De kosten van aanvaarding onder voorrecht van boedelbeschrijving kosten 30 €. Daarnaast moet een voorschot van 130 € betaald worden voor de publicatie van de akte in het Belgisch Staatsblad. Indien de kosten van publicatie minder bedragen, dan wordt het teveel betaalde terugbetaald.

De kosten van een afschrift van de akte van 1 bladzijde kost 2,85 €.

Verwerpen kost dus niet veel, tenzij de prijs van benzine in het jaar 20xx overdreven stijgt.

(bron: http://www.legalinfo.be/gent/erfenis.htm)

tallie
Topic Starter
Berichten: 6

#8 , 29 apr 2008 21:47

Vriendelijk bedankt...alleen ik kom uit nederland...maar dat zal waarschijnlijk niet zoveel verschil maken?

Vlaamie
Berichten: 80

#9 , 29 apr 2008 21:52

voor Nederland:
"Voor een verwerping moet je een verklaring bij de rechtbank afleggen. De kosten hiervoor bedragen 98 euro."

(bron: http://www.erfwijzer.nl/verwerpen-weigeren-erfenis.html)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”