Erfrecht stiefkind.

rinnan
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Erfrecht stiefkind.

#1 , 18 dec 2018 21:49

Ik heb een vraag over erfrecht stiefkind.

Mijn echtgenote zijn moeder is overleden. Ze was 50 jaar getrouwd met zijn stiefvader. Ze zijn zonder contract gehuwd. Mijn echtgenote was toen 10 jaar.

Ik heb begrepen dat de stiefvader vruchtgebruik heeft.

Nu het problem. De stiefvader beweert dat als hij sterft, alles naar zijn kant van de familie gaat, gezien hij in de vooronderstelling is dat alles van hem is, en niks voor zijn stiefkind. Hij heeft hiervoor een testament opgesteld maar niet gewettigd. Alles is in gemeenschap gekocht in de loop van 50 jaar.

Er zijn geen ontroerende goederen maar wel andere waardevolle voorwerpen in huis. Er zijn nooit problemen geweest en hij heeft hier 2 kleinkinderen en 4 kleinkinderen, die heeft altijd en band mee gehad. Hij is nu 82 en begint last te krijgen van dementie.

Kan hij dit doen? Dank u voor uw hulp.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 18 dec 2018 22:40

Normaal gezien had het geld verdeeld moeten zijn geworden toen uw moeder overleed, of alleszins uw deel op een geblokkeerde rekening geplaatst met vruchtgebruik voor uw stiefvader.
Voor de waardevolle roerende voorwerpen in huis waarvan stiefvader vruchtgebruik verkreeg en die toen niet werden verdeeld had men een boedelbeschrijving moeten opstellen. Dat wordt uiteraard alleen gedaan indien er zeer waardevolle voorwerpen in de boedel zitten. Een "gewone" inboedel van enige ouderdom is eigenlijk niets meer waard.

Dus ja: indien voorgaande niet gebeurde wordt alles nu beschouwd als eigendom van stiefvader en zal zo ook belast en vererfd worden
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

rinnan
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 dec 2018 11:02

bedankt

Reclame

rinnan
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 dec 2018 12:23

Wanneer moet die boedel beschrijving gebeuren? Is het echt te laat? Mijn stiefvader leeft nog. En wat betreft de inboedel. Er zit veel sentimenteel waarde tussen. Alsook mijne moeder haar juwelen. geschatte waarde rond 5000. Plus antiek.
dank u

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 19 dec 2018 12:25

Wanneer moet die boedel beschrijving gebeuren? Is het echt te laat? Mijn stiefvader leeft nog. En wat betreft de inboedel. Er zit veel sentimenteel waarde tussen. Alsook mijne moeder haar juwelen. geschatte waarde rond 5000. Plus antiek.
dank u
U kunt dat nog steeds doen. Stiefvader moet wel meewerken.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

rinnan
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 dec 2018 13:22

Dat zal hij zeker weigeren. Wat nu?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 20 dec 2018 13:39

Advocaat en rechtbank.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”