Vader overleden,sinds jaren geen contact meer gehad

josi
Topic Starter
Berichten: 551

Vader overleden,sinds jaren geen contact meer gehad

#1 , 18 dec 2018 19:36

Ik heb zo juist telefoon gekregen van de begrafenisondernemer dat mijn vader zaterdag in het rusthuis overleden is.Ik heb sinds jaren geen contact meer met hem omwille van zijn partner met wie hij samenwoont.De begrafenisondernemer zei me dat mijn vader zijn lichaam aan de wetenschap geschonken heeft en dat zijn partner zijn as urne zou willen en daarvoor zou ik morgennamiddag moeten gaan tekenen.Ik ben enig kind,ik weet niet of ze feitelijk of wettelijk samenwonen.Ik weet nergens van omdat zijn partner niet wou dat mijn vader met mij enig contact zou hebben en hij is haar daarin gevolgd.Zij heeft veel eigendommen maar ik weet niet of hij ook iets had ,ik weet eigenlijk niets!

Wat moet ik doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 18 dec 2018 19:56

U contacteert best een notaris die dat voor u allemaal kan uitzoeken.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

josi
Topic Starter
Berichten: 551

#3 , 18 dec 2018 20:09

Beste Wanton,heeft u een idee van de notaris kosten want ik vind geen bedragen op internet.Ik ben alleenstaand en invalide dus ik kan geen hoge bedragen betalen.En ik moet morgen al een papier bij de begrafenis ondernemer gaan tekenen voor de vrijgave van zijn as aan zijn partner!Kan ik daardoor me in de problemen brengen?

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 18 dec 2018 20:32

i me dat mijn vader zijn lichaam aan de wetenschap geschonken heeft en dat zijn partner zijn as urne zou willen
Het is schenken of crematie. Beiden samen kan niet

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 18 dec 2018 20:33

De crematie volgt na de teruggave van het stoffelijk overschot door de universiteit.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

josi
Topic Starter
Berichten: 551

#6 , 18 dec 2018 20:56

De crematie volgt na de teruggave van het stoffelijk overschot door de universiteit.
Dat had ik ook zo begrepen maar waarom moet ik dan zo dringend dat papier gaan ondertekenen,ik moet er bij zeggen dat ik zijn partner van geen kanten vertrouw want dat heeft ze meerdere keren bewezen.

josi
Topic Starter
Berichten: 551

#7 , 19 dec 2018 08:27

Ik las dat de vrijgave van het lichaam tot 2 jaar kan duren in dit geval,waarom moet ik dan zo dringend(deze namiddag) gaan tekenen?Is dit misschien een manier om mij voor de kosten van de crematie te doen opdraaien achteraf?

josi
Topic Starter
Berichten: 551

#8 , 19 dec 2018 12:53

Ik heb het stadskantoor gecontacteerd en zijn overlijden is nog niet aangegeven!

eylis
Berichten: 8840

#9 , 19 dec 2018 13:25

Dan zou ik voorlopig niet ingaan op wat de begrafenisondernemer u vraagt. Ten andere: deze mens is géén gezagdragend persoon. Hij stelt vrijblijvend een vraag waar u voorlopig op kan antwoorden dat u eerst informatie wil verzamelen over een aantal zaken.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#10 , 19 dec 2018 13:51

De begrafenisondernemer heeft iemand nodig waar hij zijn factuur naartoe kan sturen…..en die dus een bestelbon daarvoor ondertekent.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 19 dec 2018 16:52

Is zijn partner een erfgenaam? Indien niet denk ik dat zij geen recht heeft op de urne.

josi
Topic Starter
Berichten: 551

#12 , 31 dec 2018 11:43

Update van de gebeurtenissen:
Bij de begrafenis ondernemer was ik eerst niet van plan om te tekenen om later de urne aan haar af te staan,ik had daar liever mee gewacht om te zien of ze me nu eerlijker zou behandelen maar ik moest dit tekenen op die dag,regels van het Vesalius instituut waaraan mijn vader zijn lichaam geschonken heeft.Ik heb mijn haat aan de kant gezet en naar mijn hart geluisterd.Ze waren tenslotte reeds meer dan 40 jaar samen.Men zei me daar dat er geen dienst,rouwbrieven of zo waren enkel een aankondiging in het Laatste Nieuws van de daarop volgende weekend editie.Ik was echter totaal verontwaardigd en gekwetst toen ik het overlijdensbericht las en ik als enige dochter nog eens niet vermeld stond!Ze is dus nog geen haar veranderd en ik voel me zo dom en gebruikt!
Toch nog mijn beste wensen aan iedereen hier voor een gelukkig 2019.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”