Verkoop huis met minderjarig kind

pauleke
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Verkoop huis met minderjarig kind

#1 , 12 apr 2008 21:47

De situatie : ik ben weduwe met 2 kinderen waarvan 1 minderjarig (17 jaar).
Onlangs is nu de moeder van mijn man (dus mijn schoonmoeder) overleden ; ook de vader van mijn man is reeds geruime tijd overleden. In deze familie waren er 6 kinderen waaronder mijn man.
Mijn beide kinderen komen dus als plaatsvervangers voor mijn man in de erfenis, die o.m. een onroerend goed bevat.
Eén van de kinderen zou graag het ouderlijk huis kopen.
Mijn vraag : kan ik, als voogd van mijn mindergarig kind, op eigen houtje met mijn andere schoonbroers/zussen beslissen wat er met het huis moet gebeuren ? Verkopen, uit de hand, tegen welke prijs ??? Of is de tussenkomst van de vrederechter noodzakelijk ? En moet er dan openbaar verkocht worden ?
Bedankt !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 13 apr 2008 09:38

Art. 410. § 1. De vrederechter MOET de voogd bijzondere machtiging verlenen om:5° een nalatenschap, een algemeen legaat of een legaat onder algemene titel te verwerpen of te aanvaarden, wat slechts onder voorrecht van boedelbeschrijving kan geschieden;
§ 2. De verkoop van de roerende of onroerende goederen van de minderjarige gebeurt openbaar. Aan de voogd kan evenwel machtiging worden verleend om de roerende of onroerende goederen onderhands te verkopen.Deze machtiging wordt verleend indien het belang van de minderjarige zulks vereist. Er wordt uitdrukkelijk in vermeld waarom de onderhandse verkoop de belangen van de minderjarige dient. Onroerende goederen worden verkocht overeenkomstig het ontwerp van verkoopakte opgesteld door een notaris en goedgekeurd door de vrederechter.De vrederechter wint de nodige inlichtingen in. Hij kan inzonderheid het advies inwinnen van eenieder die hij daartoe geschikt acht.Souvenirs en andere persoonlijke voorwerpen kunnen niet worden vervreemd tenzij zulks volstrekt noodzakelijk is en worden ter beschikking van de minderjarige gehouden tot zijn meerderjarigheid.
In elk geval wordt de minderjarige die over het vereiste onderscheidingsvermogen beschikt uitgenodigd om, indien hij dit wenst, gehoord te worden vooraleer machtiging kan worden verleend.(Burgerlijk Wetboek)

pauleke
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 apr 2008 20:53

Bedankt voor het snelle en duidelijke antwoord !
Pauleke;

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”