Vermist huwelijkscontract

Shellsea
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Vermist huwelijkscontract

#1 , 10 dec 2018 17:32

Mijn vader overleed in 2003 en mijn moeder in november 2018. Nu blijkt hun trouwboekje te zijn verdwenen... De persoon die mij ontving op het registratiekantoor mbt het erfopvolgingsattest zei dat er een huwelijkscontract bestond maar dat dit niet erg was daar mijn vader meer dan 15 jaar overleden is. Wij hebben een aanvraag ingededient voor een erfopvolgingsattest samen met een gezinssamenstellingsattest. Geen probleem. Maar nu komt de volgende struikelblok: De aangifte van nalatenschap. Hier wordt gevraagd of er een huwelijkscontracct bestaat. Ik vermoed van wel maar kan dit niet voorleggen of bewijzen (geen trouwboekje).
Mijn moeder, laatst overlevende van het paar, had geen bezittingen, behalve een zichtrekening waarop haar pensioen werd gestort en is zwaar dement overleden in een WZC (ze was ook bijna 100 jaar).
Quid met dat ontbrekende huwelijkscontract?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 10 dec 2018 18:12

Dat speelt geen enkele rol meer bij het tweede overlijden.
Met het eerste overlijden is dat komen te vervallen.
Want er is geen huwelijk meer en de eerste nalatenschap is al jaren geleden afgehandeld.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Shellsea
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 dec 2018 21:32

Bedankt voor deze snelle reactie. Dacht ik ook, maar wou het zeker weten. Ik ben nogal een freak als het betreft correct ingevulde formulieren/dossiers. Nu naar de volgende stap!

Reclame

Franciscus
Berichten: 38600

#4 , 12 mar 2019 21:38

Trouwboekje is geen officieel document en zou trouwens binnenkort volledig worden afgeschaft.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”