Schenking in erfdeel

edal1953
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Schenking in erfdeel

#1 , 08 dec 2018 14:25

Beste,
Ik zal proberen het probleem in het kort uit te leggen.
In 1980 had mijn zus graag het stuk bouwgrond naast mijn ouders om een huis op,te bouwen,
Mijn ouders besloten om de bouwgrond te schenken met de opmerking dat dit dan later wel van haar erfdeel zou worden afgetrokken.
Iedereen was akkoord en er werd niet verder over gepraat.
Nu na zoveel jaar later zijn mijn ouders overleden, eerst vader en nu kort moeder!
We zijn met 4 kinderen en alles moet nu zo eerlijk mogelijk verdeeld worden,
moeten we bij de nu notaris melding maken van die vroegere schenking of gaat dit automatisch.
Of is dit ondertussen verjaard, er is wel geen specifiek document over de schenking, ze is wel geregistreerd bij de notaris

groeten,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 08 dec 2018 14:36

U moet dit zelf te berde brengen.
Het verjaart niet.
De huidige waarde van die bouwgrond moet terug bij de erfenis geteld worden. Het aldus bekomen bedrag wordt gedeeld door aantal kinderen.
De zus met de geschonken bouwgrond zal dus moeten inleveren van haar erfenis (of zelfs bijleggen uit eigen middelen) om die verdeling mogelijk te maken.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 dec 2018 19:00

Indien het overlijden van na 1/9/18 is, denk ik dat men moet werken met de waarde ten tijde van de schenking, geïndexeerd tot op de overlijdensdatum.

Wat staat er in de schenkingsakte?
Normaal gezien zal er vrijstelling van inbreng in natura zijn.
En er moet een waardebepaling in staan.
Zoals u het vertelt, zal er ook instaan dat het bij wijze van voorschot op de erfenis is.
Maar dat moet u eens lezen in de akte zelf.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”