Stiefvader en testament

MajorGibay
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Stiefvader en testament

#1 , 07 dec 2018 23:36

Beste,

Mama overleden 1 jaar geleden.
Er is een huwelijk met stiefvader. 1 zus.
Mama had testament aangepast en een deel eigen vermogen geschonken aan stiefvader van zowel het roerend als het onroerend goed (oud, verhuurd handelspand met héél veel kosten om comform te maken), had schrik dat hij met lege handen zou overblijven. Begrijplijk.
Er was dus een huwgemeenschap en eigen vermogen. Gehuwd met scheiding van goederen maar na enkele jaren veranderd naar het wettelijk stelsel en nu redelijk recent dus de schenking via testament aan stiefvader van het onroerend goed en vruchtgebruik en vruchtgebruik over alles. Gezien de leeftijd van stiefvader bedraagt het vruchtgebruik 45.20 % van de roerende goederen. van het eigen vermogen van mama, de erfenis van oma onder andere.
Zus en ik erven dus gedeeltelijk (1/3) de blote eigendom van het onroerend goed en stiefvader erft totale percentage in het onroerend goed met vruchtgebruik zou rond de 72% bedragen indien de omzetting gevraagd word. We waren met 3 akkoord om het pand te verkopen. Staat nu toe koop.
Nu is mijn vraag. Er was ook een erfenis van ons oma die mama ontving waar stiefvader door de schenking van mama, 1/3 als deel heeft en 2/3 vruchtgebruik. als deel heeft daarin. Frappant in het verhaal is dat stiefvader 1 dochter heeft en zijn huis volledig aan zijn dochter gelaten heeft. En nu wij wat met het gevoel zitten dat hij met ons deel aan de haal gaat. Enfin, is al gans de tijd die ik hem ken een listig en venijnig persoon maar tot daar. Helaas niets aan te doen. Het wringt wat.
De vraag is : de tegoeden van het eigen roerend vermogen van mama, waarvan onder andere de schenking van ons oma die nog geen 2 jaar overleden was, moet stiefvader ons deel uitbetalen of heeft die ook het vruchtgebruik daarover ?
Gezien het pand nu reeds bijna een jaar te koop staat en er nog geen koper is ondanks lage prijs (huurder schrikt ook wel kopers af uit angst om de broodwinning te verliezen, handelshuur kan door verhuurder elke 3 jaar beëindigd worden volgend contractuele clausule) en wij enkel succesierechten en notaris kosten betalen, niets anders dan betalen en de risico's door de leeftijd en staat van het pand zijn er wat zorgen.
Moet stiefvader die tegoeden op het onroerend goed, de erfenis van oma betalen aan ons of is dit enkel als het vruchtgebruik af loopt ?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 07 dec 2018 23:50

vruchtgebruik stiefvader 45,20 %?
Dat is dan nog een jonge kerel!!!!!
Van haar totale nalatenschap (eigen middelen + helft huwelijksgemeenschap) kon jullie moeder via testament maximum over 1/3 beschikken en dus toewijzen aan jullie stiefvader. Uw stiefvader vruchtgebruik over de volledige erfenis, dat is de wettelijke devolutie, dus ook als er geen testament was geweest.

Uw laatste zin begrijp ik niet.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

MajorGibay
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 dec 2018 00:53

Neen, stiefvader is 66 jaar. Die berekening heeft de notaris gedaan. Wat is wettelijke devolutie ?
Wel, met de laatste zin bedoel ik, volgens de berekening dat de notaris mij door mailde, moeten wij een bedrag ontvangen van de stiefvader, afkomstig van de erfenis van mijn oma aan mama en op die berekening van de notaris staat dat dit totaal 45.20% bedraagt. Hoe de notaris aan die berekening komt snap ik ook niet. Ik kom uit op een een 18% volgens de tabellen. let wel, die 45.20% is wel de van het roerend goed van het eigen vermogen van mama. Ik denk dat het dus 1/3 volle eigendom = 2/3 vruchtgebruik is die samen 45.20% bedraagt. Maar mijn vraag was moet stiefvader dit nu betalen aan ons omdat het over het eigen vermogen van ons mama gaat ? Wij hebben dit gevraagd aan stiefvader om ons wettelijk deel te betalen zoals de notaris berekend en gecommuniceerd heeft maar stiefvader reageert totaal niet.
Zit er dan niets anders op dan dit gerechtelijk te doen ? Of via een raadsman?

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 08 dec 2018 13:07

Vraag verheldering aan uw notaris. Op basis van uw info hier moet er teveel gegist worden..
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 08 dec 2018 19:14

Volgens de officiële lijst krijgt een man van 66 jaar 17.22 % als het tegoed waar hij vruchtgebruik op heeft, effectief verdeeld wordt, via vb. verkoop. Van goederen in volle eigendom krijgt hij 100 %.


Misschien is het dit : VE 1/3 = 33.33 %
VG op 2/3 = 17.22 % van 66.66 = 11.48 % 11.48 + 33.33 = 44.81 %
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

MajorGibay
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 dec 2018 15:47

Owkay, toch bedankt alvast om eens te lezen. Het is inderdaad nogal complex hé.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”