erven onroerend goed via notaris of automatisch?

bazar
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

erven onroerend goed via notaris of automatisch?

#1 , 07 dec 2018 15:16

Ik (enige erfgenaam) erf het huis van mijn vader (ongehuwd).
Hoe gaat de erfenis van een onroerend goed in zijn werk? Wordt dit automatisch op mijn naam gezet en moet ik hier verder niets voor doen? Of moet ik via de notaris passeren om dit te laten beschrijven zoals bij de aankoop/verkoop van een onroerend goed? Ik heb geen eigendomsakte etc van dit pand gevonden.
Het attest van erfopvolging heb ik reeds verkregen, waarin staat dat ik de enige erfgenaam ben.
Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 07 dec 2018 15:33

Dat gaat automatisch.
Je moet wel de aangifte doen voor de successierechten, dat gaat niet automatisch.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 dec 2018 16:08

Wanneer de Vlaamse Belastingdienst jouw aangifte van nalatenschap ontvangt, zullen ze doorgeven aan de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie dat jij nu volledig eigenaar bent. Het kadaster, dat daarvan deel uitmaakt, zal haar databank aanpassen en voortaan zal jij officieel als eigenaar worden beschouwd.

Je hoeft inderdaad niet naar de notaris te gaan.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”