Verwerping erfenis na overlijden oom van 4,5j geleden (na extreem trage werking notarissen)

Arne2018
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Verwerping erfenis na overlijden oom van 4,5j geleden (na extreem trage werking notarissen)

#1 , 30 nov 2018 20:58

Hallo,

Een lang verhaal, maar ik kan er niets aan doen dat dit zo gelopen is...

In Juli 2014 overleed mijn oom, een begrafenisondernemer contacteerde mij dat zijn uitvaartverzekering op mijn naam stond, maar ik heb geweigerd dit te accepteren en zijn zus betaalde zijn begrafenis. Bleek achteraf dat zij haar niet uitbetaald hadden, hij zou zogezegd al geweten hebben dat hij ziek was.

Begin Juli 2017 (3 jaar later!!!) werd ik gecontacteerd door een notaris in de stad van zijn zus.
Zij had bij hen aangeklopt om haar geld terug te krijgen van de begrafenis en deze notaris liet mij voor het eerst weten dat ik erfgenaam was na 3 jaar.
Er zou een hiaat in de wetgeving zijn dat de overheid niet weet wie te contacteren of wie de erfgenaam is.
Mijn oom had blijkbaar een notaris aangesteld en mij als erfgenaam aangeduid zei die andere notaris dus 3j later voor het eerst.
Raar dat die mij dan nooit gecontacteerd had, dus die had dit dossier doorgeschoven naar die andere notaris waar zijn zus aanklopte.

Daarna begon een medewerkster te kijken wat zijn actief/passief was, maar zij werd langdurig ziek en bleef aanslepen.
In Februari 2018 contacteerde mij een tijdelijke vervanger notaris van de notaris van haar zus, zowel de notaris als die langdurig zieke medewerkster werden vervangen. Daar had ik voor het eerst een afspraak maar er waren nog enkele zaken niet duidelijk betreft zijn activa/passiva en ze gingen dit bekijken.

Opnieuw bleef het lang stil en in November dit jaar belde men mij dat hij toch nog meer schulden ging hebben, ik had telefonisch gezegd de erfenis te verwerpen. Maar ik werd niet gevraagd om dit te komen tekenen op papier. Eind November belde die notaris mij met de vraag of ik al verworpen had.
Raar, ze zouden dit zelf moeten weten want ze hadden mij nooit gevraagd om te komen tekenen. Daar het daar totaal niet vlot heb ik zijn originele notaris gecontacteerd.

Nu in December wou ik een afspraak maken met zijn eigen notaris, dat dit opgelost geraakt (ik wou zelfs verlof nemen).
Maar dit heeft een volle agenda in December en afspraak pas Januari 2019.

Vandaag kreeg ik voor het eerst een brief van de belastingen dat ik erfgenaam ben om zijn belastingaangifte te doen.
Zijn zus kreeg ook reeds enkele andere aanmaningen.

Als ik Januari 2019 weiger (4.5j later), is dit nog op tijd om zijn erfenis te weigeren nadat het 3 jaar duurde voor ik verwittigd werd dat ik erfgenaam was en dat het 1 jaar aansleepte door een langdurige ziekte bij die notaris voor ik nieuws had over het resultaat?

Volgens een medewerker van zijn notaris niet, staat daar zeker geen wettelijke termijn op?
De verwerping zou gratis zijn hebben ze daar gezegd wegens -€8000 resultaat, na mijn verwerping kan zijn zus pas verwerpen.

Bedankt
Mvg,
Arne

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Arne2018
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 dec 2018 12:43

Iemand een idee ?

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 dec 2018 18:26

De manier om een nalatenschap te verwerpen is "recent" veranderd (ik denk zo een maand of 8 geleden).
Vroeger: op de griffie van de rechtbank van eerste aanleg van het gebied waar de erflater woonde; met een vaste kost van 35 (?) euro per akte.

Nu: bij een notaris naar keuze. Als men kan aantonen dat de nalatenschap deficitair is, kost het niets.
Als u verwerpt, zorg er dan voor dat uw eventuele kinderen enz. ook verwerpen want zij komen dan in uw plaats.

Het doet er in uw geval niet toe hoe lang geleden het overlijden was (de wettelijke termijn is 30 jaar). U mag alleen nog niet aanvaard hebben.
Het doet er ook niet toe dat hoe lang u al op de hoogte zou zijn.

En volgens mij kan iedereen een nalatenschap al gaan verwerpen, ook al komt men misschien nog niet in aanmerking om te erven.
In een akte van verwerping staat er nooit een stamboom.
Stel u voor dat ik de kleinzoon ben van een zuster van X: dan hoef ik toch niet te wachten tot ik weet dat al de kinderen van X verworpen hebben en de kleinkinderen en misschien is er wel al een achterkleinkind. En mijn grootmoeder en al mijn ooms en tantes enz. Gewoon gaan verwerpen moet kunnen.

Als u geen wettelijke erfgenaam bent maar slechts aangeduid in een testament, dan moet dat natuurlijk wel in die akte staan.

Reclame

Arne2018
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 dec 2018 12:44

Bedankt voor het duidelijke antwoord!
De notaris zei dat zijn zus ook ging moeten tekenen maar ik moest als eerste verwerpen.
Mijn dochter is nog maar 12j, moet ik haar ook meevragen om te tekenen, of pas vanaf 18j ?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 03 dec 2018 15:32

Uw dochter moet ook verwerpen.
Daarvoor is tussenkomst van de vrederechter nodig omdat ze minderjarig is. U kunt niet voor haar verwerpen. Eigenaardig dat de notaris u dat niet verteld heeft.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”