Zonder het te weten schulden erven

Ikke0302
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Zonder het te weten schulden erven

#1 , 29 nov 2018 10:47

Wij hebben een schrijven ontvangen van een bank die een aanzienlijk bedrag van ons eist na een erfenis van 9 jaar geleden.

Blijkbaar had mijn schoonvader een persoonlijke borgstelling die gebruikt werd voor zijn bedrijf.
Het bedrijf is na zijn dood blijven voortbestaan maar is begin dit jaar in faling gegaan.

Wij ontvangen nu een schrijven van de bank die eist dat wij deze borgstelling betalen.

Tijdens de afhandeling van de erfenis door de notaris is dit nooit vermeld geweest.
Dit staat ook niet vermeld in de documenten van de erfenis.

Wat betekent dit in verstaanbaar Nederlands:

Overigens, indien de kosteloze borgsteller zou overlijden, dan zijn de verbintenissen van de erfgenamen van de borg inzake de borgtocht beperkt tot het erfdeel dat aan elk van hen toekomt (art. 2043octies B.W.).


Wat kunnen wij hier nu aan doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 29 nov 2018 11:14

Bij overlijden van vader had die bank ook moeten ingelicht worden, zodat zij maatregelen kon nemen om die borgstelling te vervangen. De zaakvoerder, als die eerlijk was, had ook kunnen ingrijpen.
Ik vrees dat jullie nu die borgstelling moeten overnemen. Jullie hebben de erfenis aanvaard, ook de schulden, zelfs toekomstige schulden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Ikke0302
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 nov 2018 11:36

Bij overlijden van vader had die bank ook moeten ingelicht worden, zodat zij maatregelen kon nemen om die borgstelling te vervangen. De zaakvoerder, als die eerlijk was, had ook kunnen ingrijpen.
Ik vrees dat jullie nu die borgstelling moeten overnemen. Jullie hebben de erfenis aanvaard, ook de schulden, zelfs toekomstige schulden.

Maar wij hebben niks geërfd van zijn bedrijf het was een vzw, mijn schoonvader was geen eigenaar van het bedrijf. Wij hebben 1/8 geërfd van zijn woning waar geen borg of schulden aan verbonden waren.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 29 nov 2018 11:54

Ik weet niet of het hier belang heeft, maar was uw schoonvader ook op een andere manier (privé rekening bijvoorbeeld) kliënt van dezelfde bank of bankgroep ? Dan moesten ze toch op zijn minst van bij het overlijden op de hoogte zijn.

Ikke0302
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 nov 2018 13:47

Ik weet niet of het hier belang heeft, maar was uw schoonvader ook op een andere manier (privé rekening bijvoorbeeld) kliënt van dezelfde bank of bankgroep ? Dan moesten ze toch op zijn minst van bij het overlijden op de hoogte zijn.
Dat moet ik eens vragen aan mijn schoonmoeder. Na zijn overlijden heeft de VZW een nieuwe directeur aangesteld.
Wij wisten niks van een borgstelling; De notaris zou zulke dingen toch moeten opvragen en ons daarover moeten informeren.

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 29 nov 2018 14:02

Ik weet niet of de notaris dat altijd kan terugvinden, tenzij er bijvoorbeeld een onroerend goed in pand gegeven is, en er een hypotheek op was. Niet dus?

Ikke0302
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 29 nov 2018 14:14

Ik weet niet of de notaris dat altijd kan terugvinden, tenzij er bijvoorbeeld een onroerend goed in pand gegeven is, en er een hypotheek op was. Niet dus?
Het was geen hypothecaire borgstelling, het was blijkbaar voor een rekening met een lopend krediet.
Ik heb gelezen dat enkel een borgstelling op een hypotheek kan overgeerfd worden.
Maar dat een borg op een rekening niet overgedragen wordt op erfgenamen. Die rekening blijkt trouwens al een tijdje afgesloten.

bosprocureur
Berichten: 6853

#8 , 29 nov 2018 14:32

Ik ga me niet op glad ijs begeven; wat ik zocht was eigenlijk een mogelijk verweermiddel, om de eis van de bank af te weren, met als argument dat ze véél te lang gewacht hebben om die eis in te stellen, en op die manier u in onwetendheid hielden over die borg.

Maar die vlieger zou natuurlijk enkel opgaan als zowel het bedrijf (vzw?) als uw schoonvader destijds kliënt waren bij dezelfde bank.

Er zijn hier nog wel mensen op het forum, die zeker een antwoord kunnen geven, met kennis van zaken over borgstellingen en banken en zo.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”