samenwonend

mamishu
Topic Starter
Berichten: 18

samenwonend

#1 , 27 nov 2018 21:22

mijn zus is onlangs overleden. ze was gescheiden met minderjarige kindjes. daardoor werd het mijn moeder die moest beslissen of het crematie of begraving werd. Mijn zus wou altijd gecremeerd worden. Met dan wat as in ketting voor de kinderen. Mijn moeder is erg gelovig en crematie is ze heel erg tegen. ze besloot dus te begraven. Dit heeft heel wat kwaad bloed gezet en de nodige spanning.

dit doet me nu denken aan mijn eigen situatie. ik ben niet getrouwd met mijn partner van 15 jaar. wij wonen samen, niet wetttelijk. Ik wil gecremeerd worden, NIET begraven. Als mij nu iets overkomt, mag mijn partner de begrafenis regelen? of zijn het dan ook weer mijn moeder van die beslist of het crematie of begraving wordt. wat kan ik doen om mij hier tegen te beschermen? wettelijk samenwonen? Is dit voldoende? Of moeten we trouwen? Of is er een admin procedure die we kunnen doen, met het op papier te zetten en samen te onderteken. Ik vind dit niet de ideale rede om te trouwen, mja...

alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Evi (Odos)
Berichten: 355
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#2 , 27 nov 2018 22:36

Dat kan tamelijk eenvoudig via een laatste wilsbeschikking.
https://www.vlaanderen.be/nl/gezin-welz ... eschikking
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

mamishu
Topic Starter
Berichten: 18

#3 , 28 nov 2018 07:06

Dat kan tamelijk eenvoudig via een laatste wilsbeschikking.
https://www.vlaanderen.be/nl/gezin-welz ... eschikking
bedankt! dit is inderdaad lekker eenvoudig! :D

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”