verwerpen erfenis - een aandenken houden?

mamishu
Topic Starter
Berichten: 18

verwerpen erfenis - een aandenken houden?

#1 , 27 nov 2018 21:12

Mijn zus is onlangs overleden. Ze heeft schulden en het is ons niet duidelijk hoe groot die zijn. Daarom hebben we allemaal de erfenis geweigerd. In 1e plaats heben haar minderjarige kindjes afstand gedaan van de erfenis (via vredererecht). Daardoor werd mijn moeder en ik haar erfenamen. Wij hebben die ook geweigerd. Dan heb ik die ook namens mijn minderjarige kinderen geweigerd (via vredegerecht). Hiermee is de cirkel rond en geen erfegenamen in de familie die kunnen aanvaarden/weigeren.
Mijn vraag is nu of wij een paar persoonlijke spulletjes mogen hebben, ook na het weigeren van de erfenis? Ik denk dan aan foto's, kadertjes met foto's, (baby)albums, een sjaal die naar haar parfum ruikt... Vooral voor haar kindjes wil ik dit doen, zodat ze nog een aandenken hebben aan mama. Uiteraard enkel spulletjes met emotionele waarde. Geen verkoopbare dingen zoals meubels, elektro, juwelen... Er hingen babyfoto's met mama aan de muur. Ze droeg ook altijd een kleurrijke sjaal waar ze haar parfum op spoot. Ook hoedjes waren haar handelsmerk. Hebben wij het recht om ee paar aandenken te hebben/houden, voor de kinderen/onszelf. Of "plak" daardoor de erfenis aan onze handen, en worden we aansprakelijk gesteld voor de schulden?
Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 28 nov 2018 10:47

Als u iets houdt, hoe onbeduidend ook,wordt dat beschouwd als het aanvaarden van de erfenis.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 nov 2018 11:12

Beste,

Mag ik er van uitgaan dat uw zus een woning huurde?

Dan zal deze verhuurder een aanvraag doen om een curator aan te stellen indien er geen erfgenamen zijn.

Iedere belanghebbende schuldeiser kan deze vordering stellen.

Deze curator zal de activa ten gelde maken om het passief zoveel mogelijk aan te vullen, eventueel kunt u deze curator contacteren en een bedrag bieden voor bepaalde stukken.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”