keuzebeding op eigen vermogen

NicoS78
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

keuzebeding op eigen vermogen

#1 , 20 nov 2018 16:49

Hallo,
Stel dat mijn partner een deel erfenis (of schenking) heeft ontvangen. Dit is in principe haar eigen vermogen.
Is er dan een mogelijkheid om onderstaande op te nemen in ons huwelijkscontract :
- stel mijn vrouw komt te overlijden ; Volgens het wettelijke stelsel zou ik het vruchtgebruik hebben en gaan de gelden automatisch naar mijn kinderen. (de kleinkinderen van de schenkers). Kan het geërfde deel dan voor 50% (of ander deel?) onder de vorm van een keuzebeding naar mij (de getrouwde partner) gaan? Dit om te voorkomen dat alles naar de kinderen gaat? Ook om te voorkomen dat bijvoorbeeld de gelden (in overleg) zijn opgebruikt en je op een dag je eigen huis moet verkopen om de gelden alsnog aan je kinderen te kunnen geven.
Dit geldt natuurlijk ook als ik overlijd.

Kan dit concreet ook opgelost worden met een keuzebeding (normaal alleen voor gemeenschappelijk vermogen)?
En zo ja, wat zijn de eventuele (fiscale of andere) valkuilen.

Bedankt voor jullie antwoorden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 20 nov 2018 16:56

Huwelijkscontract wijzigen naar algehele gemeenschap van goederen zal de klus klaren.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Sirkii
Berichten: 5395

#3 , 20 nov 2018 17:43

Gewoon het erfenisgeld vermengen; ttz op gemeenschappelijke rekening plaatsen en het wordt gemeenschappelijk vermogen omdat het niet meer kan gescheiden worden. Huwelijkscontract algehele gemeenschap is natuurlijk waterdichter. Voor onroerend goed moet je naar de notaris (inbrengen in de gemeenschap).

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 20 nov 2018 17:49

Tenzij die som, op een aparte rekening, echt volledig gescheiden gehouden wordt van de gemeenschap, wordt dat bedrag bij overlijden van één van de gehuwde partners en aanwezigheid van gezamenlijke kinderen, toch als gemeenschap beschouwd.
U hoeft geen speciale maatregelen te nemen. Dit bedrag - voor zover nog aanwezig - wordt als begrepen in de nalatenschap behandeld : ieder de helft.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 nov 2018 20:05

Ik denk dat het vorige antwoord en de eerste zin van het voorlaatste antwoord niet correct zijn op burgerlijk vlak (wel op fiscaal vlak). Het eigen geld dat men op een gemeenschappelijke rekening zet mag dan al gemeenschappelijk worden, maar bij ontbinding is de gemeenschap dan een vergoeding verschuldigd voor dat bedrag.

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 20 nov 2018 20:09

En het gaat al zeker niet op voor onroerende goederen.
TS was niet specifiek daarover.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 20 nov 2018 22:56

We hebben het hier over roerende goederen bij overlijden : dan gaat het wel degelijk zoals ik heb gesteld. Evenwel, bij ontbinding van het huwelijk door scheiding kan de begunstigde een voorafname doen ter waarde van de oorspronkelijke schenking.
Onroerende goederen , dat wordt beheerd door kadaster en Registratie. Daar blijft het idd eigen vermogen na schenking of erfenis. Hiervoor kan mevr. een bepaling opmaken in een testament.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”