Vragen bij (omzeilen) wetten

erftwijfel
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Vragen bij (omzeilen) wetten

#1 , 18 nov 2018 11:24

De situatie is als volgt : we zijn met 3 kinderen (ik heb een oudere zus, en een jongere zus, en ben zelf man).
Mijn vader leeft nog, maar is nu halverwege de 80, en zijn geheugen wordt slechter, hij vergeet regelmatig zaken.
Mijn moeder leeft ook nog, maar zij zijn gescheiden van elkaar.
Het probleem van mijn vader is zijn karakter, en dat is heel zijn leven zo geweest.
Eerst en vooral heb ik altijd het gevoel gehad dat hij mijn 2 zussen voortrekt, en vrees ik dat ik bij een overlijden zal benadeeld worden.
Ten tweede denkt hij altijd dat een vreemde (buitenstaander) beter is.
Hij heeft nu al een aantal jaar een relatie met een vrouw, beiden hebben hun eigendom, maar ze zijn regelmatig samen, soms bij haar, soms bij hem.
Ze wonen op een paar uur van hier, en soms een aantal maanden in Frankrijk, waar beiden een bescheiden eigendom hebben.
Ondanks de hoge leeftijd en het afraden van de familie (hij doet altijd koppig zijn zin), trekt hij daar naartoe met een mobile home.
Zijn financiën, die hij eerst liet doen door mijn zus, laat hij nu doen door de zoon van die vrouw waar hij bij is (meer vertrouwen in buitenstaanders dan in zijn eigen familie!), ik denk dat die gewoon volmacht over zijn rekeningen heeft!
Wij als familie hebben daar dus geen enkel zicht op.
Wat hij nog juist heeft aan eigen vermogen, bij welke banken, of hij nog eigendommen heeft, daarover vertelt hij allemaal zeer weinig.
Dat is ook niet iets van de laatste jaren, hij is al heel zijn leven zo.
In zijn ogen zijn de kinderen van die vrouw waar hij bij is even veel, of misschien zelfs nog meer waard dan zijn eigen kinderen, hoewel hij geen enkele bloedband heeft met hen.

Ik vrees dus dat hij bijv. een ongeval zal hebben/veroorzaken met die mobile home in het buitenland, en wij zullen opgebeld worden, dat we wel met alle kosten zullen opgescheept worden, maar dat als er nog iets is van erfenis, dat zal weg zijn.
Dat zal dan misschien niet wettelijk in orde zijn, maar hoe gaan wij dat te weten komen?
Wij weten niet eens welke rekeningen hij heeft bij welke bank(en), welke eigendommen hij heeft.
Indertijd heeft hij eens "klaarheid" geschonken over zijn zaken met de 3 kinderen samen, maar door een onvoorzichtigheid zijn we later te weten gekomen dat hij nog een eigendom had, dat hij compleet verzwegen had.
Dus zelfs als hij erover spreekt, dan is hij nog niet eerlijk met ons.

Zelfs als het geen plots overlijden zou worden, en zijn gezondheid geleidelijk aan zou achteruit gaan, is het de vraag, hoe gaan wij te weten komen wat hij allemaal heeft/had?
Of stel dat die persoon die zijn rekening beheert, zichzelf een royale vergoeding toekent of geld overhevelt, kunnen wij daar iets aan doen?
Ik voel mij machteloos, want ik weet ook dat het niet is omdat iets niet wettelijk is, dat het niet kan gebeuren, en dat het soms heel moeilijk is om je recht te halen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 18 nov 2018 15:19

Je kan misschien een bewindvoerder laten aanstellen door de vrederechter

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#3 , 19 nov 2018 11:43

Beste

Zolang uw vader enkel koppig en moeilijk is heeft u daar inderdaad geen zaken mee. Er is geen erfenis zolang de erflater nog leeft. En zolang hij nog leeft doet hij zijn zin in zijn leven. U kan dat niet fijn vinden, maar dat is een gevoel/emotie die u geen rechten verschaft. Op het moment van overlijden kan u uw rechten laten gelden. Kan u historieken van zijn rekeningen opvragen. Kan u desgevallend de erfenis verwerpen als de kosten hoger zijn dan de baten. Enkel als uw vader duidelijk en door een geneesheer vaststelbaar niet meer bij zijn volle verstand is, kan een vrederechter een bewindvoerder aanstellen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

erftwijfel
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 nov 2018 23:20

Beste

Zolang uw vader enkel koppig en moeilijk is heeft u daar inderdaad geen zaken mee. Er is geen erfenis zolang de erflater nog leeft. En zolang hij nog leeft doet hij zijn zin in zijn leven. U kan dat niet fijn vinden, maar dat is een gevoel/emotie die u geen rechten verschaft.
Maar is het niet zo dat als iemand op een bepaald moment overlijdt, dat dan alles wat die persoon geschonken heeft in de laatste x jaar als een schenking gezien wordt?
Maw. : op dit moment weten wij niet hoe oud hij precies zal worden, maar als hij aan die kinderen van die andere vrouw in die laatste jaren dan een heel bedrag gegeven heeft, dan staan wij daar natuurlijk.
Het is ook niet omdat iets niet mag volgens de wet dat het niet gebeurt.
Ik las eventjes hier dit artikel https://www.tijd.be/netto/dossier/erfen ... 57012.html.
Begrijp ik het juist dat je alles kunt cadeau doen aan een wildvreemde, en dat er dan geen enkele gegarandeerde wettelijke reserve meer is voor de erfgenamen, terwijl als vader iets schenkt aan een van zijn kinderen dat dan weer wel telt als schenking, waarop schenkingsrechten moeten betaald worden?
Op het moment van overlijden kan u uw rechten laten gelden.
Tja, je moet dan al weten waar hij allemaal rekeningen heeft staan, en het beheer van die rekeningen zit bij iemand die wij nauwelijks kennen.

Bovendien, er is wel een onderhoudsplicht van kinderen tegenover hun ouders.
Dus als hij denkt de wilde weldoener te moeten spelen, en alles weggeeft aan vreemden, en daarna zorgbehoevend wordt, dan kan het OCMW dus bij ons langskomen en moeten wij dat maar bijpassen.
Iemand kan op een paar maanden tijd alles weggeven, en daarna nog 15 jaar in een rusthuis zorgbehoevend zijn.
Ik vind de combinatie van enerzijds "vader doet met zijn geld wat hij wil", maar tegelijk "als vader hulpbehoevend is, komen ze bij de kinderen" een heel gevaarlijke en onrechtvaardige combinatie.
En dan wordt er dus rekening gehouden met het inkomen.
1 van mijn 2 zussen is werkloos, en toen ze werk had, heeft ze jarenlang een part-time job gehad en niet streefde naar een full-time job, terwijl ik zelf altijd full time gewerkt heb.
Kan u historieken van zijn rekeningen opvragen. Kan u desgevallend de erfenis verwerpen als de kosten hoger zijn dan de baten.
Tja, als het kalf verdronken is, gaan we eens mogen kijken hoe het precies verdronken is.
Enkel als uw vader duidelijk en door een geneesheer vaststelbaar niet meer bij zijn volle verstand is, kan een vrederechter een bewindvoerder aanstellen.
Dat dacht ik wel, en het is niet iets dat ik naar streefde, maar dat door iemand anders voorgesteld werd.
Ik maak mij wel zorgen over zijn gezondheid.

Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 19 nov 2018 23:34

Het is niet omdat die andere begiftigden niets moeten inbrengen dat uw vader alles mag weggeven.
Hij mag maximaal maar met de helft van zijn bezittingen doen wat hij wil.
Geeft hij dus de helft weg aan wildvreemden dan valt daar niets aan te doen, het is zijn recht om dat te doen want de wet maakt het intentioneel mogelijk.

Het is geen verplichting om schenkingsrechten te betalen op roerende schenkingen.
Maar indien de schenker binnen de drie jaar overlijdt dan moeten er erfenisrechten worden op betaald.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

erftwijfel
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 nov 2018 00:01

Ja, hij mag het niet doen, maar als hij het toch doet, en die wildvreemden (voor mij is die zoon bijv. zo iemand, ik heb die nog maar 1 keer gezien) geven het uit, dan weet je ook wat er zal gebeuren.
Een kei kun je niet stropen.

Bovendien, Thomas Morus, uit wat je hier schrijft, is mij iets niet duidelijk.
Moeten die vreemden ook schenkingsrechten betalen, of geldt dit enkel de gewone wettelijke erfgenamen (kinderen in dit geval)?

Het is niet hetzelfde verhaal, maar ik ken iemand die vertelde dat haar vader jarenlang iemand had die "voor hem zorgde", een vrouw.
In werkelijkheid ging het om een durgsverslaafde, die geld stal, uiteindelijk zijn handtekening vervalste en op die manier geld stal van zijn bankrekeningen.
De man zelf vertrouwde die vrouw, terwijl de familie haar helmaal niet vertrouwde.
Zij konden uiteindelijk wel voor de rechtbank bewijzen dat die vrouw geld verduisterd had, de handtekenig vervalst had, maar als drugsverslaafde had ze dat gewoon aan drugs opgesoupeerd, en er waren geen eigendommen om aan te slaan.
De bank hield vol te goeder trouw geweest te zijn, en wees op de handtekening van de vader.

Wat ben je er dan mee dat je het recht aan uw kant hebt?
Een kei kun je niet stropen.

Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 20 nov 2018 12:03

Iedereen moet onder gelijke omstandigheden
schenkingsrechten betalen. De tarieven verschillen alnaargelang de graad van verwantschap (goedkoopste voor de kinderen).
Dat men een kei niet kan stropen is een realiteit die deel uitmaakt van het leven. Dat is niet beperkt tot erfenisperikelen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”