Taks op effectenportefeuille

hobo
Topic Starter
Berichten: 40

Taks op effectenportefeuille

#1 , 16 nov 2018 12:23

Mijn echtgenoot is overleden op 1/4/18; gemeenschap van goederen. Erfrechten zijn eindelijk betaald door mij en onze twee kinderen. Nu komt de effectentaks er aan! Er was een efectenportefeuille bij drie banken. Eén bank heeft reeds een gemiddelde staat opgemaakt van de portefeuille (maart, april, juni en september ). Ik ben niet op de hoogte van de effectentaks en kan de bedragen bij de andere 2 banken niet berekenen. Ik veronderstel dat we wel boven de €500.000) komen (elk van de drie erfgenamen).

Mij vraag : zijn alle banken waar men een effectenportefeuille heeft gehouden de berekening te maken en aan hun klant mede te delen ?

Iemand raadde mij aan geen "opt-in" akkoord te geven aan de banken, maar eerder een "opt-out" omdat de titularis van de rekening overleden is.

Het schijnt een zeer ingewikkelde materie te zijn. Is het aan te raden een fiscalist of een boekhoudkundig kantoor te raadplegen ?

Er wordt weinig gesproken over de effectentaks, en ik krijg steeds tegenstrijdige info.

Met dank voor uw advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 16 nov 2018 13:14

Aangezien elk van de drie erfgenamen boven de 500 000 EUR komt moet die taks sowieso betaald worden. Dan speelt het ook geen rol of u al dan niet het detail van de banken ontvangen hebt. U kunt het ook steeds vragen.
Belgische banken zijn verplicht u die info te geven.
Buitenlandse niet want het is zuiver nationale wetgeving.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”