Wat bij overlijden vader?

josi
Topic Starter
Berichten: 551

Wat bij overlijden vader?

#1 , 16 nov 2018 09:03

Ik heb sinds meer dan 30 jaar geen contact met mijn vader,zijn vriendin wou dit niet en hij is haar daarin gevolgd.Ik heb het dikwijls geprobeerd maar tevergeefs.
Nu had ik enkele maanden geleden vernomen dat hij in een rusthuis opgenomen is en ik heb weeral geprobeerd via dit rusthuis terug met hem in contact te komen maar zijn vriendin had de receptie reeds verwittigd dat ik onder geen enkele voorwaarde met hem in contact mag komen.Zij logeert daar bijna ook altijd wist men me te zeggen.
Via een vriendin vernam ik gisteren dat hij in het hospitaal ligt.Ik vraag me af of iemand mij op de hoogte zou brengen indien zijn toestand ernstig zou zijn of eventueel bij een overlijden?Ik ben enig kind en ze hebben samen geen kinderen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mateuto
Berichten: 32
Juridisch actief: Ja
Locatie: Waregem

#2 , 16 nov 2018 10:24

Aangezien je wettelijk erfgenaam bent zal je alleszins wel op de hoogte gebracht worden van zijn nalatenschap (en dus dat hij overleden is).

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 16 nov 2018 17:34

Ik ben daar niet zo zeker van. Ik denk dat u best regelmatig de overlijdensberichten van de gemeente opvolgt , of via de site van de begrafenisondernemers uit de buurt. Zijn vriendin zal u niet verwittigen, de gemeente of de begrafenisondernemer ook niet.

Verder vrees ik, beste josi, dat er niets meer te erven zal zijn.
Dus wees op uw hoede.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 16 nov 2018 17:37

De Vlaamse Belastingsdienst gaat u uiteindelijk wel vinden (successieaangifte...).
Maar andere automatische mechanismen zijn er niet.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

eylis
Berichten: 8840

#5 , 16 nov 2018 17:41

Als u weet in welk ziekenhuis uw vader ligt, heeft u (als zijn kind) normaal gezien toegang tot hem. En dan een belangrijke vraag om te beantwoorden: wonen uw vader en zijn vriendin feitelijk of wettelijk samen? Mensen van die generatie wonen nogal vaak enkel feitelijk samen. In dat geval heeft de vriendin niets te beslissen over de begrafenis, nalatenschap enz... En u de toegang verbieden tot uw vader mag ze al helemaal niet eens dan.

josi
Topic Starter
Berichten: 551

#6 , 17 nov 2018 10:12

Ik heb geen idee of ze wettelijk of feitelijk samen wonen.Hij ligt in gasthuisberg Leuven,dat weet ik maar aangezien hij geen contact met me wil ga ik me niet opdringen,ik heb het reeds genoeg geprobeerd en het gevolg was enkel dat ik door zijn partner dag en nacht werd opgebeld en niet om een goed gesprek te hebben :(
Ik dacht misschien dat het hospitaal me zou verwittigen indien het nodig zou zijn,ik weet zelfs niet wat er met hem is.En erven ga ik zeker niet doen,dat weet ik al lang.Alles staat op haar naam,een vriendin van mij huurde een appartement van hun en enkel haar naam stond op het huurcontract.

eylis
Berichten: 8840

#7 , 17 nov 2018 12:30

Wat ik in uw geval toch zou doen: Nagaan op de gemeente waar uw vader gedomicileerd is of hij met een wettelijk samenlevingscontract samenwoont. Ik denk dat ze die informatie aan u mogen geven. Indien ze enkel feitelijk samenwonen, vraag of er een soort van attest bestaat waaruit kan blijken dat een samenwonend paar géén samenlevingscontract heeft laten neerleggen. Ik zou eveneens naar het ziekenhuis gaan waar hij opgenomen is en daar melden dat je de zoon bent van meneer X en op de hoogte gehouden wil worden als de toestand van uw vader verandert. Indien uw vader effectief enkel maar feitelijk samenwoont, zou ik dat ook in het ziekenhuis melden (en het eventuele attest laten zien) . Dan weet de administratieve en medische staf wie ze wettelijk gezien op de hoogte moeten houden. Of "alles" op haar naam staat is absoluut niet zeker: als ze op haar eentje een huurcontract ondertekent, wil dat nog niet zeggen dat ze alleeneigenaar is. Mij lijkt het eerder dat mevrouw erg ondernemend is en haar (waarschijnlijk) zwakke positie tracht af te schermen. Maar dat kan u achterhalen door na te gaan van wie de eigendommen zijn. Vergeet niet: als mevrouw feitelijk met hem samenwoont, zullen de laatste kosten na overlijden (ziekenhuis, begrafenis...) sowieso voor u zijn.

artemis
Berichten: 3294

#8 , 17 nov 2018 14:03

Om aan te vullen op Eylis..
Ik zou ook naar het ziekenhuis gaan. Tracht te achterhalen op welke afdeling uw vader ligt. Daar zou ik naar de hoofdverpleegster vragen (best redelijk vroeg gaan, die doen meestal de vroege shift) en Informeren naar de juiste toestand van uw vader en wie zijn behandelende arts is.. Deze laatste zou u ook kunnen contacteren.

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#9 , 17 nov 2018 18:10

De Vlaamse Belastingdienst zal u bij een overlijden niet noodzakelijk verwittigen. Als hij niets meer bezit, zal ze niemand aanschrijven.
Is er wel nog bezit, dan heeft hij wellicht een testament gemaakt waar u niet in voorkomt. Als de persoon die wel zijn bezit krijgt spontaan een aangifte van nalatenschap indient en de erfbelasting betaalt, zal Vlabel zich niets aantrekken van het feit dat u een voorbehouden erfdeel heeft.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#10 , 17 nov 2018 18:21

Als men onwettelijk tewerk gaat is natuurlijk van alles mogelijk.
Om te beginnen moet de notaris dan een frauduleuze akte van erfopvolging opstellen en bij het uitvoeren van het testament medewerking verlenen aan het omzeilen van de voorschriften van de wettelijke devolutie.

art. 1240 bis BW:
….
§ 4. Zowel de akte als het attest van erfopvolging vermelden op duidelijke wijze wie de erfgerechtigden zijn die aanspraak kunnen maken op de tegoeden van de overledene, met vermelding van volgende identificatiegegevens : naam, voornamen, plaats en datum van geboorte, adres en eventueel de datum van overlijden.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”