Erfenis vader verwerpen, wat met erfenis grootouders

AlexDK86
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

Erfenis vader verwerpen, wat met erfenis grootouders

#1 , 13 nov 2018 21:20

Hallo

Ik zit met volgende situatie.
Enkel mijn vader zijn moeder leeft nog. Hij heeft, samen met zijn broers en zussen, al een deel van de naakt eigendom van de woning van mijn grootouders geërfd.
Nu ziet het er naar uit dat mijn vader niet lang te leven meer heeft. Bovendien vrees ik ook dat mijn vader eerder schulden zal nalaten dan dat hij nog activa zal nalaten.
Stel nu dat hij voor mijn grootmoeder komt te overlijden. Mijn broers, zussen en ikzelf weigeren zijn erfenis.
Dan later komt mijn grootmoeder te overlijden. Wat gebeurt er met haar aandeel ten gunste van mijn overleden vader? Gaat dit dan zomaar over naar ons of komt dit ook te vervallen omdat we de erfenis van mijn vader verworpen hebben.

Zelfde scenario, maar mijn grootmoeder komt eerst te overlijden. Mijn vader verwerpt de erfenis van mijn grootmoeder ten gunste van ons (die wij wel aanvaarden). Mijn vader komt dan erna te overlijden waarbij wij zijn erfenis verwerpen. Kan de erfenis van mijn grootmoeder aan ons dan in het gedrang komen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 13 nov 2018 21:37

"Dan later komt mijn grootmoeder te overlijden. Wat gebeurt er met haar aandeel ten gunste van mijn overleden vader? Gaat dit dan zomaar over naar ons of komt dit ook te vervallen omdat we de erfenis van mijn vader verworpen hebben."

Als uw vader voor uw grootmoeder overlijdt en ALLE erfgenamen verwerpen zijn erfenis, dan gaat het aandeel in de woning dat uw vader reeds heeft geërfd naar de Belgische Staat of naar zijn schuldeisers (1).

"Zelfde scenario, maar mijn grootmoeder komt eerst te overlijden. Mijn vader verwerpt de erfenis van mijn grootmoeder ten gunste van ons (die wij wel aanvaarden). Mijn vader komt dan erna te overlijden waarbij wij zijn erfenis verwerpen. Kan de erfenis van mijn grootmoeder aan ons dan in het gedrang komen?"

Als uw vader door verwerping niet erft dan erven jullie de nalatenschap van grootmoeder definitief.
Als uw vader daarna overlijdt en ALLE erfgenamen verwerpen zijn erfenis dan gaat die, identiek zoals in geval (1), naar de Belgische Staat of naar zijn schuldeisers.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 13 nov 2018 23:54

Opgelet. Het blijkt dat vader schulden heeft. Als grootmoeder eerder overlijdt, is vader erfgenaam. Hij wil weigeren ten gunste van zij n kinderen. Ik vrees dat dat niet gaat lukken. Zijn schuldeisers kunnen ( en zullen) zich daartegen verzetten, zodat zij (een deel van) die schuld kunnen recupereren.
Voor de kinderen zou het dus beter zijn dat vader eerst overlijdt. Zij verwerpen diens erfenis en erven later van grootmoeder.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 14 nov 2018 13:09

Ja, als vader effectief schulden heeft is het mogelijk dat zijn schuldeisers dat aanklagen als opzettelijke verarming en desnoods de Pauliaanse vordering instellen (art. 1167 B.W.). En dan gaat de vlieger niet op.

Maar aangezien de erfenis op zichzelf niet deficitair is zie ik geen concreet gevaar voor de kinderen als het doorgeven zou mislukken om reden van vaders schulden.
Aangezien de kinderen niet zeker zijn of er al dan niet schulden zijn bij vader zou ik zeggen: proberen gaat mee.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”