schenking

kim1981
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

schenking

#1 , 06 nov 2018 13:32

ik heb even een vraagje ik ben getrouwd al 15 jaar en we hebben een zoon van 14 jaar mijn man heeft zijn huis gekregen van zijn ouders als schenking 3 jaar geleden heb ik mij ingekocht en staat ons huis op beide namen en ben ik ook eigenaar dit staat in onze akte
nu beweren mijn schoonouders dit staat nog in de oude akte moesten mijn man en zoon overlijden dat ik het huis kwijt ben en terug naar hun gaat
kunnen zij achter mijn rug en zonder handtekening van mij man hun zoon dit laten schrijven hebben of is hun oude akte niet meer geldig omdat wij ze vernieuwd hebben

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 06 nov 2018 13:40

"dit staat nog in de oude akte"

Wat is "dit"?

Alleszins bent u eigenaar van de helft van het huis. Ik veronderstel dat u daarvan een notariële akte hebt?
Bij overlijden van uw man wordt u vruchtgebruiker van zijn helft van het huis.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 nov 2018 16:52

Vermoedelijk gaat het hier om een conventioneel recht van terugkeer dat in de schenkingsakte bedongen is. Zie Burgerlijk Wetboek:
Art. 951 De schenker kan ten aanzien van de geschonken goederen het recht van terugkeer bedingen, hetzij voor het geval van vooroverlijden van de begiftigde alleen, hetzij voor het geval van vooroverlijden van de begiftigde en zijn afstammelingen. Dit recht kan alleen ten voordele van de schenker worden bedongen.
Art. 952 Het recht van terugkeer heeft ten gevolge dat alle vervreemdingen van de geschonken goederen worden vernietigd en dat deze goederen tot de schenker terugkeren zuiver en vrij van alle lasten en hypotheken, behoudens echter de hypotheek tot vrijwaring van het huwelijksgoed en de huwelijksvoorwaarden, indien de overige goederen van de begiftigde echtgenoot niet toereikend zijn, en alleen ingeval de schenking hem gedaan is bij hetzelfde huwelijkscontract waaruit die rechten en hypotheken voortvloeien.


https://www.notaris.be/nieuws-pers/deta ... chenkingen

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 06 nov 2018 17:24

Ook aan gedacht, maar aangezien het een onroerend goed is staat dat conventioneel beding in de schenkingsakte van het huis en is de toestemming van de schenker de facto vereist om de verkoop mogelijk te maken.
Zonder is de zoon onbekwaam om te verkopen.
Meer in het algemeen is een koper niet noodzakelijk op de hoogte van het bestaan van dergelijk beding en mag hij er niet door verschalkt worden.

ps: TS schrijft dat "het huis" werd geschonken; mag niet verward worden met schenking van geld om daarmee een huis te kopen, twee totaal verschillende zaken...met mogelijk andere gevolgen
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 nov 2018 18:00

De "oude akte" zou wel eens de schenkingsakte kunnen zijn.
TS doet er best aan die schenkingsakte eens aandachtig te lezen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”