Inboedel van mijn vader laaten overschrijven.

Niet in de vuilbak
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Ja

Inboedel van mijn vader laaten overschrijven.

#1 , 04 nov 2018 10:10

Ik zoek advies hoe mijn vader op legal wijze al zijn inboedel(kunst, antiek, meubels enz,) kan overschrijven aan mij voor dat hij sterft. Mijn vader vraagd om dit te doen door het fiet dat tijdens mijn opa's sterfte mijn broer en zus alles in de container heeft weg gegooid. Ik woon in het buitenland en mijn vader was en is nog erg ziek. En wij zijn bang dat dit nog eens zal gebeuren met zijn grief.
Alle hulp en advies is zeker dankbaar.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 04 nov 2018 11:09

Je kan een inventaris laten opmaken door een deurwaarder, of notaris en die dan aan broer en zus laten geworden met de mededeling dat ze uw deel daarvan moeten aan de kant zetten. (uiteraard op uw kosten)

Niet in de vuilbak
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Ja

#3 , 04 nov 2018 15:25

(en die dan aan broer en zus laten geworden?) met de mededeling dat ze uw deel daarvan moeten aan de kant zetten. (uiteraard op uw kosten)
Dit begrijp ik niet. Moet mijn broer en zus iets teken? Duizenden euro's aan grief was wegesmeten van mijn opa door die 2. Iets tekenen ga door die twee nooit gebeuren. Is er geen andere manier om mijn vader gewoon zijn inboedel in mijn naam of aan mij te schenken voor dat hij sterft?

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 04 nov 2018 16:24

Als hij u dat schenkt, hebben broer en zus het recht om voor dezelfde waarde in centjes te ontvangen.

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 04 nov 2018 18:09

Misschien zijn ze blij om van al dien ouden brol gratis vanaf te geraken.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 04 nov 2018 19:00

Als hij u dat schenkt, hebben broer en zus het recht om voor dezelfde waarde in centjes te ontvangen.

Als ze bij een vorige gelegenheid al de inboedel op 0,00 € geschat hebben, en dus weggegooid, zal het met de waarde van deze inboedel wel meevallen zeker, om daarvan dan nog een evenredig deel in euros aan de broers/zussen over te laten ?

Sirkii
Berichten: 5395

#7 , 04 nov 2018 20:05

Als je weet dat je broers/zussen alles gaan (laten) weggooien dan biedt je hen aan om op uw kosten het huis leeg te halen en de inhoud te stockeren. Verschiet niet van de prijs die een dergelijke verhuis en opslag je gaat kosten. Een normale inboedel zonder waardevolle stukken is weinig tot niets waard. Waardevolle stukken (economische waarde - niet een emotionele waarde) zullen niet weggegooid worden.

Wat ga je doen als uw vader overlijdt? Enige tijd naar België terugkeren om alles te regelen?

Niet in de vuilbak
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Ja

#8 , 04 nov 2018 20:26

Het is niet dat ik niks aan hun willen geven. Zij willen niks en ook niks aan mij geven. Mijn vader woont in de huis van mijn zus(zus is al milioenair van haar moeders familie). Zus zegt al dat zij alles ga weg smijten. Broer zegt hetzelfde. Ik en mijn vader willen verzekeren dat ik de grief de huis uit kan krijgen. Mijn vader wilt dat zij niks krijgen. Klinkt ziek mijn relatie met mijn vader is heel anders dan hun. Is er dan geen andere manier dat hij als geschenk zijn inboedel aan mij kan geven zonder met hun to bemoeien?

loeki
Berichten: 267

#9 , 05 nov 2018 06:36

Koop het op papier van Uw vader, met de melding dat hij het gebruiksgenot heeft.
Bij zijn overlijden is het dan reeds Uw eigendom en moeten Uw broer en zus er af blijven, doch kunnen U huur aanrekenen zolang het in hun eigendom staat

Niet in de vuilbak
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Ja

#10 , 05 nov 2018 15:37

Dank u dit is veel beter. Heb ik hier een advocaat of notaris nodig om dit verkoop papier of factuur op te maaken? Moet ook ieder stuk (schilderijn, muebles enz) genoteerd worden?

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 05 nov 2018 16:28

Natuurlijk dient er een volledige en omstandige inventaris te worden opgemaakte. Gewoon schrijven dat je de inboedel van Mr xxx gekocht hebt is zeker niet voldoende. Dus ieder lepeltje, iedere aardappelschiller, ieder schilderijtje, ieder doekje, iedere asbak en vaasje, hoe klein ook, moet worden vermeld.

bosprocureur
Berichten: 6853

#12 , 05 nov 2018 16:34

:evil: Vergeet ook niet het bewijs van uw betaling goed bij te houden.

loeki
Berichten: 267

#13 , 06 nov 2018 06:48

Best de inventaris aanvullen met foto's van de aangekochte en beschreven artikelen
Betaal via de bank aan Uw vader
Als hij geen geld wenst kan hij het U cash terugbetalen, maar dan is er een tastbaar bewijs van betaling!

Niet in de vuilbak
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Ja

#14 , 06 nov 2018 14:45

Prachtig. Ik ben er al mee bezig.

Deadzeus
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#15 , 06 nov 2018 14:58

Als hij u dat schenkt, hebben broer en zus het recht om voor dezelfde waarde in centjes te ontvangen.
Aangezien zij dit waardeloos vinden moet hij ze dus niets betalen...

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”