mijn tante probeert mij als reservataire erfgenaam buiten spel te zetten

Harmony
Topic Starter
Berichten: 56
Juridisch actief: Nee

mijn tante probeert mij als reservataire erfgenaam buiten spel te zetten

#1 , 03 nov 2018 22:48

Beste,

Enkele jaren geleden is mijn moeder overleden. Zij had één zuster. Mijn grootmoeder was tot voor kort nog wel in leven wat mij naast de zuster de andere erfgenaam maakt.
Nu sinds mijn grootmoeder sterk achteruitging, heeft mijn tante en haar familie mijn grootmoeder van mij beginnen afzonderen (dement). Wij wonen immers ver van mekaar.

Zij heeft zelfs het overlijden en de begrafenis verzwegen. Via via vernam ik het overlijden, maar ik weet zelfs de datum niet...
Nu zegt mijn tante dat ik geen euro zal zien van de erfenis, er is geen huis meer, maar wel geld. Zij weigert mij mede te delen of er een notaris is, en elke vorm van informatie wordt verzwegen.
Alle communicatie wordt door haar en haar familie geblokt.

Wat moet ik doen om mijn erfdeel te krijgen? Zelf naar een notaris gaan? Of gaat dit via de overheid ?
Hoe maak ik mij kenbaar dat ik de reservataire erfgenaam ben ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 04 nov 2018 13:10

Als uw tante probeert de gelden van de bank vrij te krijgen moet zij een officieel document voorleggen. Op dat papier zal u alleszins vermeld worden, zodat de bank(en) weet dat u mee moet tekenen voor de verdeling. Maar dat kan lang duren, en telt ook al niet voor het geld dat ze thuis in de schuif hebben liggen.
Ga toch eens praten met een notaris in uw buurt. Die kan misschien, afhankelijk van de bekomen info, overgaan tot verder onderzoek zoals bankonderzoek.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#3 , 04 nov 2018 13:33

Beste

wanton heeft gelijk.
U kan zelfs - als reservatair erfgenaam - zelf een notaris aanstellen om de nalatenschap te regelen. Dat zou ik ook doen. deze zal alles opvragen wat nodig is en kan u een zicht geven op nalatenschap.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Harmony
Topic Starter
Berichten: 56
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 nov 2018 15:26

Bedankt Wanton & Basejumper !

Dat zou natuurlijk een prachtige oplossing zijn, dat een notaris dit uit mijn handen neemt.
Ik ga al een mail opstellen straks aan een notaris bij mij in de buurt voor een afspraak.
Ik neem aan dat het geen rol speelt of mijn tante reeds een notaris zou hebben, in die zin 2 notarissen zou kunnen. 1 voor elke partij ?

Sianna
Berichten: 156

#5 , 04 nov 2018 16:16

Dat kan zonder problemen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”