erfbelasting

Ingrid Sterckx
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

erfbelasting

#1 , 02 nov 2018 12:53

Mijn zoon (zijn vader is overleden)erft van zijn grootvader.
Hij is 22 jaar, student zonder geen inkomen.
Hij krijgt een betalingsuitnodiging voor de erfbelasting met een brief waarin de notaris vraagt om het geld over te maken op haar eigen rekening.
Kan dit zomaar?
Is het mogelijk de erfbelasting te laten afhouden van de erfenis?
In het verleden kon dat wel (als zijn vader overleden is - 14 jaar geleden)
Hoe kan hij betalen als hij geen inkomen heeft?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 02 nov 2018 13:01

Als hij een geldsom erft die voldoende hoog is moet dat mogelijk zijn.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 nov 2018 19:49

Het gebeurt dat mensen een erfenis (moeten) verwerpen omdat ze enkel blote eigendom erven (en geen zin hebben om te wachten tot het vruchtgebruik ophoudt).
Leg eens uit waarom hij erft van grootvader (wet? Testament?). Is er nog een grootmoeder?
Was de vader van uw zoon ook uw echtgenoot? Heeft U soms bij het overlijden van grootmoeder een eventueel vruchtgebruik geërfd?

Reclame

Ingrid Sterckx
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 nov 2018 09:54

Erfenis verwerpen is geen optie. Mijn zoon erft wettelijk van zijn grootvader (geen testament).
Grootmoeder leeft nog. Bij het overlijden van mijn man waren wij wettelijk gescheiden. Maar dit alles is niet relevant met mijn vraag toch?

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 03 nov 2018 18:05

Hij erft waarschijnlijk een deel van een huis in blote eigendom. Maar evenzeer erft hij een deel geld of banktegoeden. Die moeten eerst aangesproken worden om de erfbelasting te betalen. Hij moet zeker niet akkoord gaan met de optie dat alle gelden en banktegoeden volledig van grootmoeder blijven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 03 nov 2018 18:42

Na afkoop vruchtgebruik van geërfde geldsommen kan hij daarmee misschien de verschuldigde successierechten betalen.
Veel voorkomend alternatief is dat de LLE de successierechten betaald voor de kinderen en kleinkinderen. Maar die moet dat natuurlijk wel willen doen.

ps: verwerpen kan altijd, hoe men tot de nalatenschap komt speelt daarbij geen rol
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 04 nov 2018 13:11

Als men een bedrag erft en/of een deel van een huis, heeft weigering weinig zin. Voor de erfbelastingg zijn altijd oplossingen mogelijk.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”