Vader veroordeeld na overlijden voor verkeersongeval. Kinderen aanvaarden erfenis onder voorrecht van boedelbeschrijving

jo_eefje@skynet.be
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Vader veroordeeld na overlijden voor verkeersongeval. Kinderen aanvaarden erfenis onder voorrecht van boedelbeschrijving

#1 , 31 okt 2018 16:59

Ons papa heeft bij leven een zwaar verkeersongeluk veroorzaakt maar zonder dodelijk gevolg.Ondertussen is hij 5 jaar overleden maar loopt de zaak nog steeds voor de rechtbank. De bedragen die geëist worden door het slachtoffer zijn aanzienlijk. Mijn vader was verzekerd. Op elke officiële communicatie staan mijn zus en ikzelf vernoemd als appellanten terwijl we daar nooit om gevraagd hebben?
Wij hebben destijds de erfenis aanvaard onder voorrecht van boedelbeschrijving. Stelt dit ons vrij van een eventuele veroordeling tot schadevergoeding?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 31 okt 2018 17:16

Appellant zonder dat jullie hoger beroep hebben ingesteld tegen een vonnis in eerste aanleg?
Of is het de verzekering van wijlen uw vader die in beroep is gegaan?
Normaal gezien zal die verzekering de schade moeten vergoeden, niet jullie.
Wat zegt de advocaat daarover?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

jo_eefje@skynet.be
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 okt 2018 17:32

Ik vermoed dat de de verzekering in beroep is gegaan want zoals gezegd hebben wij geen beroep aangetekend. Doch worden onze namen in het vonnis vermeld onder 'appellanten'. Met de advocaat (van de verzekering) hebben wij geen contact gehad behalve via mail maar die antwoordt niet op die mails. Ik heb hem dan eens gebeld en die was eerlijk gezegd vrij arrogant en kort. Volgens hem zou het inderdaad de verzekering zijn die zou betalen. Maar dat was enkel telefonisch.
De enige die ons wat advies geeft is de notaris en volgens hem zijn we buiten schot omdat we de erfenis hebben aanvaard onder voorrecht van boedelbeschrijf...maar niemand durft dat blijkbaar op papier te zetten...hoogst vervelend.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 31 okt 2018 17:52

Indien contact met advocaat verzekering stroef richt u dan schriftelijk met AS tot de verzekering voor uitleg.
Zoals jullie notaris ben ik ook van mening dat jullie safe zitten en niet meer konden doen dan wat er tot nog toe is gedaan.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

jo_eefje@skynet.be
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 okt 2018 17:58

Indien contact met advocaat verzekering stroef richt u dan schriftelijk met AS tot de verzekering voor uitleg.
Zoals jullie notaris ben ik ook van mening dat jullie safe zitten en niet meer konden doen dan wat er tot nog toe is gedaan.
Dank u voor u snelle reactie. Het is echt vreemd en frustrerend om te zien hoe log de verzekering en hoe arrogant de juridische bijstand verloopt. Uw manier en snelheid van reageren is een verademing.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 31 okt 2018 19:51

Als de verzekering beroep heeft aangetekend (in uw naam) betekent dit dat u (of wijlen uw vader) veroordeeld werden.
De verzekering moet betalen. Zij heeft de leiding van het geding. De verzekeringsovereenkomst bepaalt trouwens dat de verzekeraar het recht om, in de plaats van de verzekerde de vordering van de benadeelde te bestrijden.

bosprocureur
Berichten: 6853

#7 , 31 okt 2018 21:20

Is er reden om aan te nemen dat de verzekering verhaal zou kunnen of willen uitoefenen na de regeling? Dat zou kunnen, maar dan zou er een zware fout van uw vader daarvan aan de basis liggen.

Ingeval van verhaal van de verzekering is het, denk ik, inderdaad mogelijk dat uw erfenis aangesproken wordt.

jo_eefje@skynet.be
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 01 nov 2018 10:04

Is er reden om aan te nemen dat de verzekering verhaal zou kunnen of willen uitoefenen na de regeling? Dat zou kunnen, maar dan zou er een zware fout van uw vader daarvan aan de basis liggen.

Ingeval van verhaal van de verzekering is het, denk ik, inderdaad mogelijk dat uw erfenis aangesproken wordt.
Bedankt voor je reactie.
Is dat ook zo in geval de erfenis is aanvaard onder voorrecht van boedelbeschrijving?
Nu denk ik niet dat er verzwarende elementen waren hoor.

bosprocureur
Berichten: 6853

#9 , 01 nov 2018 15:22

Als de verzekering de erfenis van uw vader al zou "aanspreken" , ook dan blijft uzelf buiten schot, net wegens de aanvaarding onder voorrecht van boedelbeschrijving. Onder de geërfde boedel valt ook de misschien mogelijke schuld aan de verzekering. U kan dus hoogstens minder ontvangen.

Maar zo te zien, is de kans klein.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”