schenkingen

Chr1767
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

schenkingen

#1 , 30 okt 2018 18:01

Beste,

In de jaren 1983 kreeg ik van vader een schenking van bouwgrond ter waarde van 400.000 belgische frank
mijn zus kreeg in 1986 ook een schenking van landbouwgrond ter waarde van 400.000 belgische frank
Mijn 2 andere zussen kreeg allebei ook een geldsom van 400.000 belgische frank .
Nu in 2018 bleek dat de schenkingen een deel van de erfenis waren, wat we toen niet wisten.
Nu bij de erfenis blijkt dat de gronden herschat worden tot de waarde van nu, dwz dat mijn bouwgrond nu 110.000euro waard is en afgetrokken worden van mijn erfdeel, mijn zus haar landbouwgrond is 44.000 euro geschat en mijn twee zussen die toen het geldbedrag van 400.000 belgische frank hebben gekregen vallen buiten spel en gelden worden niet geherwaardeerd. Een zus verklaard dat ze toen die geldsom gekregen heeft en de andere zus zegt dat ze niets gekregen heeft. Kan zij onder eed nog steeds dit zeggen dat is meineed plegen. Kan deze schenking uit het deel van de erfenis gehaald worden.

Mijn ouders waren simpele boeren en zijn toen naar de notaris gegaan voor deze schenkingen, zonder te weten wat ze tekende , dat nu serieuse gevolgen heeft, terwijl mijn vader verklaarde in zijn testament dat hij " volstrekte gelijkheid wou tussen de kinderen " dat hij naliet in 2012 bij zijn dood. Het testament werd nooit uitgevoerd, omdat we een slechte notaris hadden . Nu ons moeder in 2018 gestorven is wordt alles afgehandeld.
Deze schenkingen zijn geen volstrekte gelijkheid tussen de kinderen, hij heeft nooit er iets van gezegd tegen zijn kinderen en wij hebben die schenking nooit bekeken. Mijn vraag kan deze schenking ongedaan gemaakt worden.

Vriendelijke groeten,

Christine Adams

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 30 okt 2018 18:24

Volgen de wet moeten die verschillende aanpassingen nu net gebeuren om alle kinderen gelijk te stellen...
Na overlijden kan een schenking niet meer teruggedraaid worden.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 30 okt 2018 21:19

Welkom in Absurdistan ...

Men kijkt idd niet naar de waarde van onroerend goed ten tijde van schenking, maar ten tijde van overlijden ...

Zie Adder 1:
http://www.cazimir.be/juridisch-nieuws/ ... enk-worden

Reclame

Chr1767
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 okt 2018 09:44

Beste,
Die schenkingen die ik en mijn zus gekregen hebben, is het een vergiftend geschenk, wij moeten ons 2 zussen zelf uitbetalen, het is niet eerlijk. Zo deed onze pa nog wel dingen die niet door de beugel gaan, Hij behandelde zijn kinderen niet altijd eerlijk. Dus hoe zit het nu als mijn zus onder eed verklaard dat zij niks gekregen heeft.Dat is meineed plegen , hoe kun je zo iets aantonen en wat zijn de gevolgen van meineed.

Vriendelijke groeten,

Christine Adams

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 okt 2018 10:25

Meeneid is een strafklacht. Echter zul je toch moeten kunnen bewijzen dat de gelden effectief werden gegeven aan uw zus.

Voor de gevolgen verwijs ik graag naar ART 226 uit het strafwetboek.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 01 nov 2018 01:01

Zo deed onze pa nog wel dingen die niet door de beugel gaan
In 1983 gaf pa toch evenveel aan iedereen ?
Dit gebeurt nu gewoon omdat men toen niet wist wat de gevolgen waren van ons absurde erfenisrecht.
Dergelijke situaties gebeurden wel meer.


400000 BEF was indertijd nog iets waard, die schenking is dan vermoedelijk niet cash gebeurd, en dan zijn daar sporen van terug te vinden - het zal opzoeken worden, maar ze gaan er zijn.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”