schenking woning

johaver1
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

schenking woning

#1 , 26 okt 2018 12:06

Mijn vader is verleden jaar overleden. Er was een eigenhandig geschreven testament opgemaakt waarbij 1/2 van ouderlijke woning naar de kleinzoon ging in blote eigendom en de zoon het vruchtgebruik kreeg. Het testament werd NIET geregistreerd. De successiebelasting is ondertussen betaald door zoon en kleinzoon en aanslagbiljet KI werd aan de zoon gestuurd. So far so good.
Nu wil de zoon de andere helft (deze van moeder's kant) van de woning schenken aan kleinzoon in blote eigendom. De notaris wil alsnog het eigenhandig testament laten registreren (tegen bijkomende kosten: 500€). Ik zie daar het nut niet van in. Hoe kan ik hieraan ontsnappen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 26 okt 2018 12:12

Alvorens een testament kan worden uitgevoerd moet de notaris het laten registreren. Hoe het testament van uw vader werd uitgevoerd zonder het te registreren is een groot raadsel.
Ik betwijfel of het testament effectief werd uitgevoerd...hoogstwaarschijnlijk dus niet.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”