fictieve massa

bieke_b
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

fictieve massa

#1 , 22 okt 2018 19:49

Beste,

Ik weet hoe de fictieve massa wordt samengesteld. Maar hoe wordt ze verdeeld ? Stel er is een fictieve massa samengesteld uit gemeenschappelijk vermogen van 100 000, er werd een gift gedaan aan de weduwnaar (50 000) van de overleden moeder. Eigen vermogen van overleden moeder is 80 000.
Huwelijk volgens wettelijke stelsel.
Bij overlijden zijn er dus: weduwnaar zonder nakomelingen, zoon en dochter van de overleden moeder.
Drie notarissen maken een andere berekening.
Misschien kan iemand mij hier helpen.
Alvast bedankt!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 22 okt 2018 20:31

Wie heeft die gift gedaan en wanneer?
Uit welk vermogen?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

bieke_b
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 okt 2018 06:37

Wie heeft die gift gedaan en wanneer?
Uit welk vermogen?
De gift geeft onze overleden moeder gedaan tov haar echtgenoot, 10 jaar geleden , met geld uit eigen vermogen ( wel voor hun huwelijk) . Ze zijn twee jaar nadien getrouwd.
( haar weduwnaar had toen schulden en ons moeder wou wat helpen)
Mvg

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 23 okt 2018 12:25

Ik begrijp dan de vraag niet.
De weduwnaar erft niets, hij krijgt enkel vruchtgebruik van de nalatenschap van jullie moeder.
De nalatenschap wordt verdeeld tussen haar kinderen (blote eigendom).
Wanneer is uw moeder overleden?
Indien voor september ll. dan mocht ze 1/3 weggeschenken, daarna de helft.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

bieke_b
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 okt 2018 22:10

Het probleem is dat zijn ( weduwnaar ) notaris, volgende doet: helft van gemeenschap+ schenking + eigen vermogen ( min vruchtgebruik = 50 000(+ vruchtgebruik op 80 000) + 50 000+ 80 000-vruchtgebruik) en deelt dit door drie .( fictieve massa zeggen ze is delen door drie)
De twee andere notarissen rekenen als volgt:
50 000 -vruchtgebruik op 80 000 + 50 000 schenking en delen dit door drie
Voor het eigen vermogen rekenen ze: 80 000 min vruchtgebruik en delen door twee, mijn broer en ik.

Is van april 2018

Ik noch de notarissen raken er niet uit ...
dank
Mvg

Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 23 okt 2018 22:56

"50 000 -vruchtgebruik op 80 000 + 50 000 schenking en delen dit door drie
Voor het eigen vermogen rekenen ze: 80 000 min vruchtgebruik en delen door twee, mijn broer en ik. "

Het kan niet dat het vruchtgebruik op 80 000 EUR tweemaal wordt aangerekend.
De notaris past in de eerste regel een neerwaartse correctie toe omdat de echtgenoot zogezegd tweemaal heeft gekregen, dat mocht maximaal 1/3 zijn.
Daarom wordt de schenking eerst terug bijgeteld en daarna "zijn" derde berekend. De resterende 2/3 worden vervolgens gelijkelijk verdeeld tussen de twee kinderen.
Ik begrijp niet waarom de notaris geen rekening houdt met het eigen vermogen van uw moeder wanneer hij die herberekening maakt.

Volgens mij is de berekening van de eerste notaris correct. Je hebt wel de haakjes niet correct geplaatst. Mogelijk krijg je daarover nog een tweede mening.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”