vruchtgebruik

lidmeir
Topic Starter
Berichten: 32
Juridisch actief: Nee

vruchtgebruik

#1 , 17 okt 2018 09:46

Hallo,
Ik wil even de volgende vragen.
Mijn moeder is 7 jaar geleden overleden en mijn stiefvader heeft het vruchtgebruik over de woonst van mijn moeder. Mijn stiefvader is nu opgenomen in een ouderlinge tehuis en de woonst van mijn moede staat leeg.Mijn moeder en stiefvader zijn getrouwd met scheiding van goederen en de woonst is eigendom van mijn moeder.
Nu stellen wij ons de vraag wie is en blijft er verantwoordelijk voor het onderhoud in en rond de woonst? Onderhoud van de tuin e.a . Mijn stiefvader of de kinderen ?
Hebben de kinderen het recht om de woonst te laten verkopen nu dat de stiefvader er niet meer woonachtig is ?
Dank U voor Uw antwoord

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 okt 2018 11:06

Beste,

Het vruchtgebruik wordt niet beëindigd door het verlaten van de woonst. Natuurlijk houdt dit ook in dat de woonst nog steeds moet onderhouden worden door hem.
Er zijn enkele mogelijke goede opties:

1. Het huis verhuren

2. Besluiten om het huis te verkopen in samenspraak met stiefvader. Stiefvader krijgt zijn deel van het vruchtgebruik dan uitbetaald van de verkoopsopbrengst.

3. Het vruchtgebruik afkopen van uw stiefvader

4. Vragen dat u stiefvader afstand doet van zijn vruchtgebruik. De optie wordt wel aanzien als een vrijwillige verarming door het ocmw indien van toepassing.

lidmeir
Topic Starter
Berichten: 32
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 okt 2018 11:16

Dank U voor het antwoord
Kan u mij aub iets meer uitleg geven over punt 2 . De woonst is eigendom van mijn moeder. Ze zijn getrouwd met scheiding van goederen ! Wij gingen er van uit dat mijn stiefvader gebruik mocht maken van de woonst en inboedel zolang hij in leven is maar waarom moet hij dan uitbetaald worden ? Hij maakt geen gebruik meer van de eigendom die hem niet toebehoort.
en
als het verhuurd wordt wie moet dan de kosten betalen in en rond het huis. Er zijn behoorlijk wat kosten zoals ingevallen schoorsteen, tuin die jaren lang niet werd onderhouden .... Verhuren in de staat zoals mijn stiefvader het heeft achtergelaten is niet correct

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 17 okt 2018 12:46

Komt omdat echtgenoten bij overlijden van partner het vruchtgebruik verkrijgen over de nalatenschap van de overledene.
Dat vertegenwoordigt een waarde die je kan afkopen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

lidmeir
Topic Starter
Berichten: 32
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 okt 2018 12:59

Ok dank U en hoe wordt die waarde bepaalt ? Over welk bedrag spreken we dan ?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 okt 2018 14:19

De woonst is eigendom van mijn moeder. Ze zijn getrouwd met scheiding van goederen ! Wij gingen er van uit dat mijn stiefvader gebruik mocht maken van de woonst en inboedel zolang hij in leven is maar waarom moet hij dan uitbetaald worden ? Hij maakt geen gebruik meer van de eigendom die hem niet toebehoort.
"Vruchtgebruik" is niet hetzelfde als "Er in mogen wonen". Vruchtgebruik betekent dat de vruchtgebruiker ermee mag doen wat hij wil zolang hij het vruchtgebruik heeft. Hij mag het dus evengoed verhuren en zelf elders gaan wonen (zoals in een rusthuis).

De "waarde" van vruchtgebruik kan berekend worden. Daar zijn tabellen voor (google even op omzettingstabellen waarde vruchtgebruik) en is afhankelijk van de waarde van de woning, leeftijd van uw stiefvader, en de huidige levensverwachting.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 okt 2018 14:50

Nog even een aanvulling op bovenstaande. Er zijn verschillende manieren om de waarde van het vruchtgebruik te bepalen. Men kan ook zelf een andere prijs vast bepalen (bv bij lagere levensverwachting wegens ziekte,...).

Indien u wil overgaan tot overkopen/schenken van het vruchtgebruik raad ik u aan info in te winnen bij uw notaris.

eylis
Berichten: 8840

#8 , 17 okt 2018 14:55

Zoek de waarde van het vruchtgebruik op in de tabellen: https://www.wikifin.be/nl/faq/hoe-berek ... e-eigendom Daarna lijst u de kosten op van het onderhoud dat moet gebeuren en had moeten gebeuren vanaf het overlijden van uw moeder.

Een vruchtgebruiker moet inderdaad zorgen voor: herstel en reparatie van sleet en schade om te zorgen dat de eigendom indezelfde staat blijft zeoals bij de aanvang van het vruchtgebruik. Alleen zwaar structurele kosten (dak vernieuwen, dragende structyuren etc) is voor de eigenaars (u dus) Jammer dat er bij de aanvang geen plaatsbeschijving is gemaakt om de staat van de woning te vergelijken.

Met de kostenraming lijst van werken die de vruchtgebruiker nog zal moeten bekostigen én de lijst van de waarde van het vruchtgebruik vraagt u de vruchtgebruiker wat hij wenst: de kosten maken (onderhouden dus) en de woning leeg laten staan. De kosten maken én de woning verhuren (en daarvoor ook al het nodige doen). De kosten NIET moeten maken en de waarde van het vruchtgebruik uitbetaald krijgen min de kosten van
de onderhoudswerken die hij 7 jaar lang niet heeft uitgevoerd (lees de woning laten verkommeren).

Op die manier is het vruchtgebruik beëindigd (afgekocht), heeft hij geen kopzorgen meer, maar wel de centjes die hij kan gebruiken voor zijn verzorging. En dan doet u als erfgenamen met de woning wat u wenst.

lidmeir
Topic Starter
Berichten: 32
Juridisch actief: Nee

#9 , 17 okt 2018 16:26

Dank U allen voor de duidelijke uitleg !
Wat zijn de nadelen van een verhuur in deze situatie ?
Stel dat mijn stiefvader komt te overlijden na 2 maanden dat het huis verhuurt werd. Wat dan met de huurders ? Stiefvader verhuurt vermits hij vruchtgebruiker is, stiefvader sterft , kunnen wij dan zomaar het huurcontract opzeggen ?

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#10 , 17 okt 2018 17:47

Neen, het loopt gewoon verder.
Enkel ingeval van eigen bewoning en renovatie kan het onder voorwaarden worden opgezegd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

lidmeir
Topic Starter
Berichten: 32
Juridisch actief: Nee

#11 , 17 okt 2018 18:25

opzegging voor verkoop van de woonst is dat een voorwaarde ?

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#12 , 17 okt 2018 21:38

Neen dat is niet geldig. Het huurcontract loopt voort met de nieuwe eigenaars.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

lidmeir
Topic Starter
Berichten: 32
Juridisch actief: Nee

#13 , 17 okt 2018 21:52

Dank U

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 19 okt 2018 10:28

Neen dat is niet geldig. Het huurcontract loopt voort met de nieuwe eigenaars.
Je kan inderdaad "verkoop" niet als reden opgeven op het huurcontract stop te zetten. Wat wel kan is de woning sowieso verkopen, en dan kan de koper meteen de huur opzeggen voor eigen bewoning. Hij kan er dan de eerste 6 maanden niet in, maar strijkt wel nog 6 maand huur op tot dan. Mogelijk heeft dit een negatieve invloed op de verkoopprijs van de woning, maar op zich is de woning verkopen terwijl ze verhuurd wordt, wel mogelijk, en belet dit de nieuwe eigenaar niet om er op min of meer redelijke termijn (6 maand) te kunnen intrekken...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#15 , 19 okt 2018 12:29

Na de verkoop kan dat, maar de vraag was of het voor de verkoop, dus op voorhand mogelijk is
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”