Verdeling erfenis

Frederik 26
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Verdeling erfenis

#1 , 11 okt 2018 21:26

Geachte,

Hopelijk kunnen jullie me nuttige raad geven in de volgende situatie. Alvast bedankt.

Situatie

Mijn vader en moeder trouwden in 1979 onder het stelsel 'scheiding van goederen'. Mijn moeder heeft 2 kinderen uit een voorgaand huwelijk. In 2000 voegden ze aan dit stelsel een gemeenschap beperkt tot één onroerend goed (de gezinswoning) toe. De gezinswoning was voordien reeds in bezit, in eigen naam, van mijn moeder, maar dus verre van afbetaald. Aan deze akte uit 2000 werden 2 hypotheekleningen gekoppeld ter waarde van ongeveer 150.000 euro Zo is immers bij de wijziging van het huwelijkscontract een beperkt gemeenschappelijk vermogen ontstaan.

Bovendien, betaalt mijn vader sinds 1998 (en dus voor het wijzigend huwelijkscontract van 2000) ook mee de hypotheek af (eveneens opgetekend bij de notaris in 1998) en heeft hij mee de vernieuwing van het dak van de gezinswoning gefinancierd (bewijs factuur ).

In de akte uit 2000 staat: “het gemeenschappelijk vermogen zal toebedeeld worden aan de langstlevende der echtgenoten, voor de helft in volle eigendom en de wederhelft in vruchtgebruik, de naakte eigendom toekomend aan de erfgenamen”.

Mijn vader betaalt tot 2025 nog steeds de helft van de hypotheekleningen af, zoals vastgesteld in 2000, vermits mijn moeder in 2017 overleden is.

Op 2 septemeber 2016 liet mijn moeder per testament optekenen dat ik en mijn zus het grootst beschikbaar deel van zijn nalatenschap toekomt, ieder voor de helft.

Mijn vraag:

1) Heeft mijn vader, de helft van het huis in volle eigendom en de helft in vruchtgebruik?

2) Hebben ik en mijn zus eveneens recht op het grootst beschikbare deel, ieder voor de helft, van mijn moeders nalatenschap?

3) Is mijn vader verplicht vruchtgebruik te betalen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 12 okt 2018 11:31

Door de akte van 2000 is de gezinswoning - met de leningen - gemeenschappelijk vermogen.
Na het overlijden van zijn vrouw heeft hij de helft in volle eigendom plus het vruchtgebruik van de helft van zijn vrouw. De kinderen hebben van moeders helft de blote eigendom, ieder voor een gelijk deel.
Dit is de uitvoering van moeders wil, en eigenlijk hetzelfde als de wettelijke regeling. De kinderen verdelen hoe dan ook moeders nalatenschap, ieder de helft dus in blote eigendom.
Vader moet niks betalen voor het vruchtgebruik, hij is de begunstigde. Hij kan vb. die woning verhuren en de volledige huur ontvangen. Dat blijft zo lang hij leeft.
Eigenlijk erven jullie de schuld van moeder in de hypotheekleningen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Frederik 26
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 okt 2018 14:30

Bedankt Wanton voor de nuttige informatie. Mijn; moeder liet ons in haar testament ook het grootste beschikbare deel na. Dit voor mij en mijn zus.

Heb ik het goed dat van mijn moeder haar erfdeel (helft van het huis) voor 1/4 naar mij en mijn zus gaat (grootst beschikbare deel)? En dat de rest van moeder haar erfdeel zal verdeeld worden onder mij, mijn zus en de 2 kinderen uit haar vorig huwelijk? Alvast bedankt!!!

Reclame

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 12 okt 2018 17:18

Ik had nergens gelezen dat uw moeder 4 kinderen had, wel uit 2 verschillende relaties.
Wel, die vier kinderen verdelen 3/4 van de erfenis van moeder. Het resterend deel 1/4 mag dan verdeeld worden tussen u beiden.
De verdeling wordt dan : jij en je zus elk 10/32; de twee andere kinderen 6/32 van moeders erfdeel.
Ik vrees dat deze twee ook nog kunnen erven van vader als zou blijken dat moeder teveel heeft gegeven aan jullie vader door haar huis gemeenschappelijk te maken.Er dient ook hiervoor rekening gehouden te worden met de schulden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”