Nalatenschap

Marcella & Freddy
Topic Starter
Berichten: 9

Nalatenschap

#1 , 05 okt 2018 10:04

Geachte, mijn moeder is overleden op datum van 28/06/2017 en de nalatenschap is nog steeds niet geregeld. Het gaat hier niet om onroerend goed, enkel om gelden, en er is een testament opgemaakt dat alles naar mijn broer zou gaan. Op 4/08/2017 werd ik op de hoogte gebracht door een onbekende notaris voor mij die aangesteld is door mijn broer, en ondertussen blijkt dat alles al geregeld is qua begrafenis inboedel enz. Tot op vandaag is de verdeling nog niet geregeld en heb ik ondertussen een raadsman aangesteld, en die heeft 2 brieven geschreven zowel 1 naar mijn broer als 1 naar de notaris en heeft mij +/-840€ gekost, in de brieven stond dat elke communicatie langs mijn raadsman moest gebeuren, en dat omdat ik wegens ziekte (invalide) dit niet maar aankan !!!! Maar geen van beide heeft geantwoord en mijn raadsman heeft het ook laten afweten, dus momenteel is er nog steeds niets geregeld, wat kan ik of moet ik nu nog doen, want ik sta met mijn rug tegen de muur nu??? Hoop dat u mij raad kan geven en verblijf met vriendelijke groeten,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 05 okt 2018 15:44

Beste, ik mag hopen dat u op de bank nog niet hebt getekend voor de vrijgave van de gelden. U heeft in ieder geval recht op minstens 1/3 van de nog aanwezige gelden - na betaling begrafenis en derg. Die notaris zou dat gewoon zo moeten doen en niet wachten op een advocaat of rechtbank.
Als uw advocaat niet verder wil of kan - waarom? - en u kan het zelf niet aan, zou ik aanraden een andere notaris aan te spreken.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Marcella & Freddy
Topic Starter
Berichten: 9

#3 , 06 okt 2018 10:31

Beste, hartelijk dank voor uw reactie, maar ik heb noch een vraagje ben ik verplicht de begrafeniskosten te betalen? Advocaat wil niet verder omdat ik heb gevraagd de kosten te minimaliseren omdat ik moet rondkomen met een invalide uitkering. Als ik een eigen notaris zou aanstellen zou dit veel geld kosten en zou ik dan de gemaakte kosten kunnen terugvorderen wegens nalatigheid? De notaris van mijn broer schuift alles op de lange baan, zoals nu pas voor het weekend ging hij mij een mail versturen met de berekening en resultaat niets ontvangen. Mvg,

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 06 okt 2018 17:33

Hoezo? Er zijn gelden en de begrafeniskosten zijn niet betaald? De bank kan steeds aanwezige tegoeden gebruiken om die kosten te betalen. Die moeten in eerste instantie aangesproken worden.
Indien die tegoeden niet voldoende zijn, moeten in principe de erfgenamen die kosten betalen in verhouding met hun erfdeel.

Als er onvoldoende geld is in de nalatenschap om de begrafenis te betalen, zou ik denken dat het weinig zin heeft een advocaat aan te stellen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Marcella & Freddy
Topic Starter
Berichten: 9

#5 , 07 okt 2018 10:32

Beste, ik begrijp u reactie maar het is iets complexer dan dat, namelijk ik ben volledig uitgesloten bij alles. Er was een testament dat alle gelden naar mijn broer gingen en ik totaal niets zou krijgen (natuurlijk ze hadden niet gerekend op mijn 1/3). Dus alle transacties van begrafenis aanstelling notaris uitbetaling gelden inboedel verdwenen en juwelen enz.. ik ben van niets op de hoogte gebracht en nu heeft de notaris mijn tegoeden berekend, en daar ben ik niet mee eens daarom de vraag ben ik verplicht de begrafeniskosten te betalen is zomaar van het actief getrokken en van mijn deel afgehouden, hetzelfde met de notariskosten terwijl ik niemand heb gelasterd !!!! Heb ik recht op nalatigheid interesten, morele schade vergoeding, forfaitair bedrag van inboedel en juwelen, dat is verdwenen ??? Want dat veegt zijn notaris allemaal van de baan??? Mvg,

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”