Erfenis van de kinderen na verkoop ouderlijk huis is een langstlevende

Sterrelutje
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Erfenis van de kinderen na verkoop ouderlijk huis is een langstlevende

#1 , 30 sep 2018 11:14

Beste
Mijn vader is 6 j geleden overleden en mijn moeder is sinds enkele maanden in rusthuis,Ouderlijke woning is verkocht nu vragen we ons af hoe de erfelijke verdeling gaat gebeuren tss mijn moeder ,zus en ikzelf ????
Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 30 sep 2018 14:52

Verdeling hangt af van hoe de successie verlopen is toen je vader stierf. Als het een “langst leeft al heeft” huwelijkscontract was gaat de volledige verkoopssom naar haar (en betalen jullie successierechten op wat overschiet bij haar overlijden). Dit impliceert wel dat zij of haar bewindvoerder getekend hebben voor de verkoop of dat er een buitenrechterlijke notariële volmacht was

Als ze volgens het wettelijk stelsel getrouwd waren (en het huis was gemeenschappelijk) dan had ze de helft in volle eigendom en de helft in vruchtgebruik. Jullie hadden dan een halve blote eigendom. Zij krijgt dan de helft + waarde half vruchtgebruik en jullie elk de helft van een halve blote eigzendom. Weet wel dat als het geld op is je dan zal moeten bijspringen wegens “opzettelijke” verarming. Ook hier had zij of haar bewindvoerder moeten tekenen voor de verkoop (of volmacht).

De verkopende notaris kan je uitsluitsel geven ifv de effectieve eigendomssituatie.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 30 sep 2018 18:49

Weet wel dat als het geld op is je dan zal moeten bijspringen wegens “opzettelijke” verarming. Ook hier had zij of haar bewindvoerder moeten tekenen voor de verkoop (of volmacht).

Sirkii, deze keer iss hier wel geen sprake van opzettelijke of vrijwillige verarming. De moeder krijgt het deel van de verkoop dat haar toekomt. Als dat op is, heeft zij geen kapitaal meer.
Wat niet wegneemt dat dan de onderhoudsplicht voor de kinderen speelt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Sterrelutje
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 okt 2018 17:35

Beste ,
We zijn bij een notaris voor de verkoop van het huis geweest ,maar verder is er niet gesproken over erfdeel ?
Bedankt

Sterrelutje
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 okt 2018 17:39

Ook hier had zij of haar bewindvoerder moeten tekenen voor de verkoop (of volmacht).Er is geen bewindvoerder geweest maar wij hebben de volmacht getekend

Sterrelutje
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 okt 2018 10:22

Beste,
Mijn moeder heeft geen bewindvoerder wij samen mijn zus en ik hebben het huis verkocht omdat moeder in het rusthuis is zij heeft haar toestemming gegeven ,
Wij zelf hebben er niet bij stil gestaan over ons erfdeel hoe de verdeling gaat gaan als het geld overgezet zal worden .Krijgen wij ons deel van onze papa en ons ma de andere helft , heb ik dat goed begrepen ?
Bedankr
Mvg

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 02 okt 2018 22:45

Moeder krijgt de helft plus nog enkele procenten voor het vruchtgebruik. De rest wordt verdeeld tussen u en uw zus. Dat is de normale gang van zaken.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”